Abp Georg Ganswein, osobisty sekretarz Benedykta XVI zdecydowanie odrzuca twierdzenie, że w 2009 roku papież miał „otworzyć drogę do diakonatu kobiet”. Szokująca opinia na temat rzekomych działań Benedykta XVI padła z ust jednego z ojców synodalnych, biskupa Evaristo Pascoal Spenglera z Marajó w Brazylii.
Hierarcha z Brazylii jest zdania, że papież Benedykt XVI w 2009 roku podczas swojego pontyfikatu zrewidował prawo kanoniczne, aby umożliwić w przyszłości święcenia diakonatu dla kobiet. Zdaniem abp Georga Gansweina, ta interpretacja jest „całkowicie absurdalna i zła”.
Wesprzyj nas już teraz!
„W 2009 r. papież [Benedykt XVI] dokonał zmiany w prawie kanonicznym, zgodnie z którą biskup, kapłan i diakon otrzymują swoją misję i zdolność działania w imieniu Chrystusa” – powiedział biskup Evaristo Pascoal Spengler.
„Ale to zostało zmienione przez papieża Benedykta, który zmienił ten akapit, który mówił, że od tego momentu diakoni nie są już związani z Chrystusem, ale są w stanie służyć Ludowi Bożemu w diakonacie w Liturgii Słowa i w dobroczynność” – tłumaczy hierarcha z Brazylii. Biskup twierdzi, że papież Benedykt XVI oddzielił diakonat od kapłaństwa, a tym samym to droga prowadząca do święcenia kobiet. „Zdajemy sobie sprawę, że istnieje droga, która jest otwarta na święcenia kobiet” – mówi bp Spengler.
Ojciec synodalny odnosił się do motu proprio Omnium Benedykta XVI z 2009 roku, w którym papież zrewidował kanony 1008 i 1009 Kodeksu Prawa Kanonicznego, podał Ed Condon z Catholic News Register. Celem rewizji było pełniejsze włączenie nauczania Soboru Watykańskiego II o naturze diakonatu, które papież Jan Paweł II zaktualizował już w Katechizmie.
W rewizji Benedykta podkreślono różnicę między posługą diakonatu, a posługą kapłańską. Tłumaczono, że diakoni nie działają w osobie Chrystusa poprzez odprawianie Mszy. Ale istotnie pozostawił nietknięte sformułowania kanoniczne, które odzwierciedlają jedność sakramentu święceń dla wszystkich trzech stopni diakona, kapłan i biskupa.
Biskup Juan Ignacio Arrieta Ochoa, sekretarz Papieskiej Rady ds. Tekstów Legislacyjnych, powiedział serwisowi Catholic News Agency, że Benedykt dokonał rewizji prawa kanonicznego, aby „lepiej rozróżnić posługę kapłanów i diakonów”, ale „nic nie mówił i nie wspominał o święceniach kobiet”.
Komentarz abp Gansweina pojawił się, gdy wielu ojców synodalnych naciskało na wyświęcanie kobiet-diakonów w Amazonii, rzekomo po to, aby pomóc w udzielaniu sakramentów na odległych obszarach.
Ewentualne święcenia diakonatu dla kobiet mogą stanowić pierwszy krok w drodze do wyświęcania kobiet na kapłanów. Zwraca na to uwagę bp Erwin Krautler, emerytowany biskup Xingu w Brazylii, który jest ważną postacią podczas Synodu Amazońskiego. Warto dodać, że bp Krautler od dawna przychylnie wypowiada się na temat możliwości wyświęcania kobiet i zniesienia celibatu kapłańskiego.
Obserwatorzy wskazują, że droga do anglikańskiego wyświęcenia kobiet na „kapłanów”, rozpoczęła się od ustanowienia diakonatu kobiet. Przypomnijmy, że list apostolski Ordinatio sacerdotalis papieża Jana Pawła II z 1994 r., stanowczo wykluczył możliwość wyświęcania kobiet.
Źródło: ncregister.com
WMa