Zdaniem biskupa Athanasiusa Schneidera grudniowa decyzja Franciszka o publikacji listu do biskupów Buenos Aires w Acta Apostolicae Sedis określona przez papieża jako akt zwyczajnego Magisterium stanowi pośrednie uznanie rozwodu. Dlatego też jak podkreślił, czuł się zobowiązany do przypomnienia dotychczasowego nauczania Kościoła. Pomocniczy biskup Astany skrytykował katolików bezwzględnie posłusznych papieżowi. Wiernym zalecił zaś modlitwę i lekturę dokumentów Magisterium Kościoła.
– Instrukcje do biskupów Buenos Aires nie wyrażają bezpośrednio herezji – powiedział biskup Schneider w opublikowanym w styczniu wywiadzie z portalem „Rorate Caeli”. – Pozwalają jednak w indywidualnych przypadkach, by tak zwani rozwiedzeni w nowych małżeństwach otrzymywali Komunię, nawet jeśli nie zamierzają powstrzymać się od kontaktów z osobami niebędącymi ich małżonkami. W tym przypadku wspomniane instrukcje pastoralne zaprzeczają w praktyce i niebezpośrednio objawionej przez Boga prawdzie o nierozerwalności małżeństwa – przekonywał pomocniczy biskup Astany.
Wesprzyj nas już teraz!
Decyzja papieża oznacza aprobatę liberalnej interpretacji adhortacji „Amoris Laetitia”. A zatem dopuszczenie w niektórych przypadkach rozwiedzionych w nowych związkach do sakramentów. Do tej pory mogli oni w szczególnych przypadkach przystępować do Komunii, jednak pod warunkiem powstrzymania się od kontaktów płciowych. Na początku stycznia 2018 roku trzej kazachscy biskupi, niezgadzający się z decyzją Franciszka, ogłosili wyznanie wiary potwierdzające tradycyjne nauczanie Kościoła.
– W świetle pastoralnych norm sprzeciwiających się Bożemu Objawieniu z jego absolutnym zakazem rozwodu, a także sprzeciwiających się nauczaniu i sakramentalnej praktyce nieomylnego zwyczajnego i powszechnego Magisterium Kościoła, zostaliśmy zmuszeni w sumieniu, jako następcy apostołów, do podniesienia głosu i powtórzenia niezmiennej doktryny i praktyki Kościoła dotyczącej nierozerwalności sakramentalnego małżeństwa – powiedział biskup Schneider w rozmowie z „Rorate Caeoli”.
Hierarcha ten, wraz z arcybiskupem Astany Tomaszem Petą i Janem Pawłem Lengą, emerytowanym arcybiskupem z Karagandy, w opublikowanym na początku stycznia 2018 roku „Wyznaniu niezmiennych prawd dotyczących sakramentu małżeństwa” podkreślili, że „nie godzi się usprawiedliwiać, zatwierdzać albo sankcjonować czy to wprost, czy też pośrednio rozwodów i stałych pozamałżeńskich relacji seksualnych poprzez dyscyplinę sakramentalną dopuszczania tak zwanych rozwiedzionych żyjących w nowych małżeństwach do Komunii Świętej. Mamy w tym przypadku do czynienia z dyscypliną obcą całej tradycji wiary katolickiej i apostolskiej”.
Zdaniem biskupa Schneidera, dokument podpisany przez trzech kazachskich biskupów nie stanowi naruszenia zasady „prima sedes a nemine iudicatur”, zakazującej sądzenia biskupa Rzymu. Wszak biskupi nie postąpili jak sędziowie, lecz jak „koledzy” Franciszka. Tym samym skorzystali jego zdaniem z zasady kolegialności obecnej w dokumentach Soboru Watykańskiego II i podzielanej przez papieża Franciszka.
Pomocniczy biskup Astany przypomniał, że biskup Rzymu nie tworzy prawd wiary ani sakramentalnej dyscypliny. Przestrzegł przed duchowością papo-centryczną prowadzącą do kultu osoby papieża. Podkreślił, że to Chrystus powinien znajdować się w centrum katolickiej wiary.
Biskup Schneider odniósł się także do sytuacji w Kazachstanie – W naszym społeczeństwie plaga rozwodów jest rozpowszechniona, co stanowi konsekwencję 70 lat komunistycznego materializmu – dodał rozmówca „Rorate Caeli”.
– W parafiach również mamy przypadki tak zwanych rozwiedzionych w nowych związkach. Jednak owi „rozwiedzeni w nowych związkach” nie ośmieliliby się prosić o dopuszczenie do Komunii świętej, gdyż świadomość (…) grzechu jest, dzięki Bogu, bardzo głęboko zakorzeniona w duszach, a nawet w społeczeństwie cywilnym – dodał.
Zdaniem pomocniczego biskupa Astany, sytuacja w Kazachstanie nie wymaga zatem publikowania przez Konferencję Episkopatu Kazachstanu specjalnego dokumentu dotyczącego interpretacji „Amoris Laetitia”. Takim dokumentem nie jest też „Wyznanie niezmiennych prawd dotyczących sakramentu małżeństwa”.
Biskup Schneider zalecił katolikom, by w trudnych czasach oddali się lekturze dokumentów Magisterium Kościoła. Przywołał encykliki „Pascendi” świętego Piusa X, „Casti connubii” Piusa XI, „Humani Generis” Piusa XII, „Humanae vitae” Pawła VI. Zalecił także lekturę „Wyznania wiary ludu Bożego” Pawła VI, encykliki „Veritatis splendor” Jana Pawła II i jego adhortację apostolską „Familiaris consortio”. Przypomniał, że Kościół znajduje się w rękach Boga i to w Nim należy pokładać nadzieję na rozwiązanie kryzysu.
Źródła: rorate-caeli.blogspot.com / pch24.pl
mjend
ZACHĘCAMY DO WSPARCIA AKCJI POLONIA SEMPER FIDELIS. WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW TUTAJ: