6 grudnia 2019

Hiszpańska prasa: lobby wielkiego biznesu wspiera Gretę Thunberg i strajki klimatyczne

(Greta Thunberg, fot. BENOIT DOPPAGNE/FORUM)

Na łamach hiszpańskiego „El Confidencial” ukazał się artykuł wskazujący na związki aktywistki klimatycznej Grety Thunberg ze światem wielkiego biznesu. Lobby klimatyczne ma wspierać strajki i promować aktywistów, ponieważ mają pomagać im w realizacji partykularnych interesów firm.

 

Potężny biznes z wielkimi funduszami oraz firmy zainteresowane dekarbonizacją, znajdują się w dyskretnym otoczeniu szwedzkiej nastolatki Grety Thunberg, która „walczy” z ociepleniem klimatu na całym świecie. To teza zawarta w hiszpańskim „El Confidential”, który w związku z konferencją klimatyczną COP25 w Madrycie, zajął się sprawą działalności młodej aktywistki.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Redakcja w swoim artykule zwraca uwagę, że Madryt stał w tym tygodniu stolicą walki z zagrożeniami klimatycznymi, których doświadcza planeta. W szczycie COP25 uczestniczy również Greta Thunberg, jeden z symboli walki ze zmianami klimatu. Autorzy artykułu podkreślają, że młoda Szwedka jest wspierana przez potężny biznes i grupy finansowe lobbujące m.in. na rzecz dekarbonizacji przemysłu, ponieważ leży to w ich interesie finansowym.

 

„Jednak o wiele bardziej dyskretnie, na prawie niezauważalnym tle, istnieje cała sieć lobby, które wspierają ruch kierowany przez Gretę Thunberg i ogólnie wszystkie działania mające na celu wpływanie na opinię publiczną i inne rządy” – czytamy na łamach „El Confidential”.

 

„W tym sensie warto podkreślić związki Grety Thunberg i jej rodziny z tym lobby. Obecnie rzecznikiem prasowym zarządzającym działaniami komunikacyjnymi nastolatki jest Daniel Donner. Ten strateg jest również odpowiedzialny za relacje z mediami Europejskiej Fundacji Klimatycznej (ECF), grupy złożonej z różnych stowarzyszeń z siedzibą w Brukseli, których celem jest wpływanie na realizację porozumienia paryskiego” – napisano w hiszpańskim dzienniku.

 

Autorzy podkreślają, że w Europejskiej Fundacji Klimatycznej jako pracodawcy pojawiają się duże grupy mające interes w walce ze zmianami klimatu. Jednym z fundatorów jest Rockefeller Brothers Fund, fundusz filantropijny, którego powstanie opiera się na amerykańskim potentacie znanym z zarabiania pieniędzy dzięki ropie naftowej. „Mimo to i dostosowując się do czasów, fundusz ten postanowił pozbyć się wszystkiego, co miało związek z paliwami kopalnymi. Ponadto gorliwie wierzy w tę zasadę i zapewnia, że ​​od czasu narzucenia tej filozofii w 2014 r. dochody inwestycyjne firmy są solidne i przynoszą dochód” – czytamy.

 

Redakcja pisze również o zaangażowaniu Bloomberg Philanthropies, należące do amerykańskiego potentata Michaela Bloomberga. W dzienniku podkreślono, że biznesmen ubiega się o poparcie Partii Demokratycznej w wyścigu o fotel prezydenta USA i może stać się rywalem Donalda Trumpa, który zerwał porozumienie paryskie.

 

„Kolejnym członkiem wspomnianego lobby, które walczy ze zmianami klimatu, jest Children Investments Fund Foundation. Jest to dział filantropii TCI, „funduszu hedgingowego” kierowanego przez Chrisa Hohna. Ten menedżer jest znany ze swojej zawsze bojowej pozycji w zarządach firm, w których uczestniczy. Bez dalszych działań jest drugim co do wielkości udziałowcem Aeny, infrastruktury obsługującej ruch lotniczy w Hiszpanii i innych krajach na świecie” – czytamy na łamach „El Confidencial”.

 

W tekście zauważono, że to właśnie samoloty emitują największy poziom CO2, a mimo to, Chris Hohn angażuje się w walkę ze zmianami klimatycznymi. „Hohn ostrzegł kilka dni temu, że poprosi kierowników firm, w których inwestuje, o sporządzenie raportów na temat ryzyka, jakie firmy ponoszą w związku ze skutkami zmian klimatu. W przypadku Aeny już zażądano wypełnienia portów lotniczych panelami fotowoltaicznymi. TCI inwestuje również w Ferrovial i uczestniczył w firmach Ibex, takich jak Abertis, Red Eléctrica lub Enagás” – napisano.

 

Redakcja dodaje, że pośród tych organizacji jest również fundacja Ikea, która sprzedaje meble i również koncentruje się na walce ze zmianami klimatu. Autorzy tekstu zauważają jednak, że Ikea już ogłosiła wprowadzenie do sprzedaży paneli fotowoltaicznych, co wpisuje się w koncepcję walki ze zmianami klimatu.

 

 

Źródło: elconfidencial.com

WMa

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram