Podczas obrad synodu amazońskiego wiele miejsca poświęcono roli kobiet. Ojcowie synodalni zwrócili na to uwagę również w dokumencie końcowym, przypominając propozycję utworzenia stałego diakonatu kobiet.
Punkt 103. dokumentu podsumowującego synod poparło 137 ojców synodalnych, przeciw było 30. Jest to zatem drugi najbardziej kontrowersyjny punkt dokumentu, zaraz po punkcie proponującym wyświęcanie żonatych mężczyzn na kapłanów.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak czytamy w dokumencie, „w wielu konsultacjach przeprowadzonych w regionie Amazonii podkreślano fundamentalną rolę kobiet zakonnych i świeckich w tamtejszym Kościele. Podczas wielu z tych konsultacji proszono o stały diakonat dla kobiet. Dlatego też temat ten był ważnym punktem obrad synodu”.
Ojcowie synodalni przypomnieli, że „już w 2016 r. papież Franciszek powołał komisję ds. badań nad diakonatem kobiet, która, ogłosiła wynik swoich badań na temat tego, jak wyglądała rzeczywistość diakonatu kobiet w pierwszych wiekach Kościoła i jakie konsekwencje niesie to dla współczesnego Kościoła. W związku z tym, chcielibyśmy podzielić się naszymi spostrzeżeniami doświadczeniami i refleksjami z komisją i zaczekamy na rezultaty”.
O roli kobiet w Kościele podczas synodu mówiono bardzo wiele, nic więc dziwnego, że poświęcono im wiele miejsca również w dokumencie końcowym. W jednym z jego punktów (92) ojcowie synodalni domagają się większej roli kobiet w „procesie decyzyjnym” w Kościele, w innym zaś (95) sugerują „pilne promowanie i powierzanie posługi mężczyzn i kobiet w Amazonii”. Chodzi tu jednak o misję w zgodzie z przesłaniem Soboru Watykańskiego II – a więc o misję osób świeckich.
Do wszystkich propozycji ojców synodalnych w ciągu kilku tygodni ma odnieść się papież Franciszek. Watykan zapowiedział bowiem, że jeszcze przed końcem tego roku Ojciec Święty opublikuje posynodalną adhortację apostolską.
Warto dodać, że powołana przez papieża Franciszka, a wspomniana w końcowym dokumencie komisja ds. diakonatu kobiet zakończyła już prace. Jej powołanie od początku wzbudzało liczne kontrowersje, bo diakonat to najniższy stopień święceń, a św. Jan Paweł II w autorytatywny sposób ogłosił ich zarezerwowanie dla mężczyzn. W liście apostolskim Ordinatio sacerdotalis z 1994 roku pisał: „Aby zatem usunąć wszelką wątpliwość w sprawie tak wielkiej wagi, która dotyczy samego Boskiego ustanowienia Kościoła, mocą mojego urzędu utwierdzania braci (por. Łk 22,32) oświadczam, że Kościół nie ma żadnej władzy udzielania święceń kapłańskich kobietom oraz że orzeczenie to powinno być przez wszystkich wiernych Kościoła uznane za ostateczne”.
Krystian Kratiuk, Rzym