Republikańska szkoła we Francji od lat ulega wpływom masonerii. Niemal każdy minister resortu edukacji jest powiązany z wolnomularstwem. Teza Jana Zamoyskiego – „Takie będą Rzeczypospolite, jakie w nich młodzieży chowanie” – nad Sekwaną także jest traktowana poważnie.
Wielka Loża Francji (GLDF) stwierdza oficjalnie: „Kiedy przyjrzymy się nieco historii edukacji w naszym kraju, uderza nas miejsce, jakie zajęli w niej masoni. Oczywiście, cały postęp w tej dziedzinie nie pochodzi od ludzi, którzy byli członkami loży masońskiej, ale tych było bardzo wielu”.
Wesprzyj nas już teraz!
Ta tradycja jest kontynuowana. Na zakończenie roku szkolnego, 22 czerwca odbędzie się nawet kolokwium na temat relacji pomiędzy masonerią a szkołą publiczną. Organizatorem jest Instytut Studiów i Badań Masońskich (IDERM), emanacja Wielkiego Wschodu Francji. Takie kolokwia organizowane są co roku, a patronują im ministrowe edukacji.
W 2015 r. Wielki Wschód Francji ogłaszał nawet bez ogródek: L’école est à nous! („Szkoła jest dla nas!”). Dyskutowano wtedy o rewolucyjnych reformach międzywojennego ministra edukacji Jeana Zaya w czasie rządów Frontu Ludowego. Ten mason, działacz Ligi Obrony Praw Człowieka i obywatela i Ligi Nauczycielskiej (odpowiednik naszego ZNP), trafił nawet w 2014 roku do Panteonu, decyzją prezydenta Hollande’a. Zay był pomysłodawcą ENA (Krajowej Szkoły Administracji), jako kuźni kadr przywódców narodu. Za jego rządów wyrugowano ze szkół wszelką religię.
Nauki Zaya rozwijał twórczo minister Vincent Peillon, który twierdził, że sama szkoła republikańska to „nowy kościół, z nowym duchowieństwem, nową liturgią i nowymi tablicami dekalogu”. Kolejny minister edukacji – Najat Vallaud-Belkacem, objęła takie kolokwia masońskie swoim patronatem, w tym jedno poświęcone właśnie reformom Zaya.
W tym roku temat brzmi: „Od nauczania do edukacji”. Masoni zbierają się w słynnej siedzibie loży Grand Orient w Paryżu na rue Cadet. W programie m.in. wykłady: „Masoneria i edukacja w XVIII wieku. Instrukcja w Perpignan, masońska witryna Oświecenia”; „Ovide Decroly – pedagog i mason”; „Specyfika edukacji masońskiej: kierunkowane samokształcenie?”.
Po debatach uczestników czeka kolejna seria wykładów: „Masoneria i bezpłatna edukacja świecka oraz obowiązkowa z czasów Julesa Ferry’ego”; „Od syndykatu do loży: krzyżowane się dróg nauczycieli w Wogezach (1920-1980)”; „Masoneria, szkoła i edukacja w liberalnych Włoszech”; „Masoneria we Flandrii Zachodniej i laicka szkoła”.
Bogdan Dobosz
Źródło: Media-Press-Info/Hiram.be