Nie ulega wątpliwości, że Maryja jest przez wszystkich chrześcijan uważana za Matkę Jezusa. Czasami jednak niektórzy chrześcijanie kwestionują inną Jej wielką łaskę – Niepokalane Poczęcie. Dzieje się tak ponieważ część z wierzących w Chrystusa nie wierzy w dogmaty maryjne (do czego doprowadziła rewolucja protestancka), a także dlatego, że części katolikom nie wyjaśniono dobrze, jak rozumieć tę wielką łaskę, której dostąpiła Maryja.
Na święto Niepokalanego Poczęcia wydaje się więc rzeczą właściwą zaproponowanie przewodnika po tym, dlaczego Najświętsza Dziewica Maryja Panna otrzymała ten szczególny dar i dlaczego w to wierzymy.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że w Piśmie Świętym niewiele mówi się o tym, iż Maryja została poczęta bez grzechu pierworodnego. Ale to nie prawda – jest dokładnie przeciwnie! Wiele zostało o tym powiedziane!
Wesprzyj nas już teraz!
Wskazówki z Psalmów
Być może najlepszym sposobem na początek takich rozważań jest próba wywnioskowania, jakich kryteriów Bóg użyłby, aby stworzyć swoją własną Matkę?
Można to znaleźć w Piśmie Świętym, w którym Psalmy dają nam pierwsze wskazówki:
„Ty bowiem utworzyłeś moje nerki, Ty utkałeś mnie w łonie mej matki” (Ps 139, 13). To pokazuje, że Bóg uczestniczy wewnętrznie w naszym własnym stworzeniu. Jeśli tak, to o ileż bardziej współdziałał w poczęciu Jego własnej Matki?
Jakie cechy dałby Jej? Jakimi darami by ją obdarował? Jakimi honorami obdarzyłby Ją?
Wskazówki z Przysłów
W Piśmie Świętym znajduje się skarbnica informacji, które wskazują, czym byłaby idealna matka. Przysłowia podają szczegółową definicję w najbardziej liryczny sposób:
Niewiastę dzielną któż znajdzie?
Jej wartość przewyższa perły.
Serce małżonka jej ufa,
na zyskach mu nie zbywa;
nie czyni mu źle, ale dobrze
przez wszystkie dni jego życia.
O len się stara i wełnę,
pracuje starannie rękami.
Podobnie jak okręt kupiecki
żywność sprowadza z daleka.
Wstaje, gdy jeszcze jest noc,
i żywność rozdziela domowi,
„a obowiązki – swym dziewczętom”.
Myśli o roli – kupuje ją:
z zarobku swych rąk zasadza winnicę.
Przepasuje mocą swe biodra,
umacnia swoje ramiona.
Już widzi pożytek z swej pracy:
jej lampa wśród nocy nie gaśnie.
Wyciąga ręce po kądziel,
jej palce chwytają wrzeciono.
Otwiera dłoń ubogiemu,
do nędzarza wyciąga swe ręce.
Dla domu nie boi się śniegu,
bo cały dom odziany na lata5,
sporządza sobie okrycia,
jej szaty z bisioru i z purpury.
W bramie jej mąż szanowany,
gdy wśród starszyzny kraju zasiądzie.
Płótno wyrabia, sprzedaje,
pasy dostarcza kupcowi.
Strojem jej siła i godność,
do dnia przyszłego się śmieje.
Otwiera usta z mądrością,
na języku jej miłe nauki.
Bada bieg spraw domowych,
nie jada chleba lenistwa.
Powstają synowie, by szczęście jej uznać,
i mąż, ażeby ją sławić:
„Wiele niewiast pilnie pracuje,
lecz ty przewyższasz je wszystkie”.
Kłamliwy wdzięk i marne jest piękno:
chwalić należy niewiastę, co boi się Pana.
Z owocu jej rąk jej dajcie,
niech w bramie chwalą jej czyny.
Te słowa pochodzą od króla Lemuela, które przypuszczalnie dotyczą jego matki. Warto zauważyć, że ta lista cech jest natury duchowej i moralnej. Nic na tej liście nie jest przeciętne. W ten sposób dobry król właściwie czci swoją matkę, przypisując jej najlepsze cechy.
Wskazówki Boskie
Oczywiste jest, że Jezus uhonorował swoich rodziców w sposób szczególny. Czyż bowiem syn nie czuje się bardziej obrażony, gdy obelgi są rzucane na jego matkę niż gdyby były rzucane na niego samego? I – analogicznie – czyż syn nie czuje się czczony i kochany, gdy jego własna matka jest czczona i kochana? Jezus posiadał wszystkie cnoty doskonałego syna wyśrubowane do boskiego stopnia, a więc zdecydowanie więcej nawet niż wspomniany król Lemuel. Stworzył swoją własną Matkę z Bożą opieką i obdarzył ją darami proporcjonalnie bardziej obficie, niżli wysławianą w Psalmie matkę króla Lemuela.
Czy Bóg Syn może wyobrazić sobie doskonalszą Matkę niż ta, która według Biblii będzie błogosławiona między wszystkimi niewiastami i którą wszystkie pokolenia będą błogosławić? Czy Bóg Ojciec może stworzyć kobietę bardziej wyjątkową niż ta, którą przepowiadał w Księdze Rodzaju, gdzie zapisano iż to niewiasta zmiażdży głowę węża? Czy Bóg Duch Święty może uhonorować kobietę bardziej niż wybranie jej na swą Oblubienicę?
Żaden z tych zaszczytów nie jest przeciętny, ale jest raczej najbardziej wysublimowanym z wszystkich możliwych zaszczytów.
Dzięki tym samym wskazówkom możemy bronić oczywistej dla nas prawdy, według której Matka Boża otrzymała dar poczęcia bez grzechu pierworodnego. Skoro Ewa została stworzona bez grzechu, jak Jezus mógłby odmówić tego daru także własnej Matce?
Wskazówki dogmatyczne
Jednym z najbardziej przekonujących argumentów, który broni dogmatu Niepokalanego Poczęcia jest zdanie: Potuit, decuit, ergo fecit (łac. Bóg mógł to zrobić, należało to zrobić, a więc to uczynił). Rzeczywiście, gdyby Maryja urodziła się z grzechem pierworodnym, nie wyróżniałaby się pośród innych kobiet.
Chociaż nigdy nie kwestionuje się, że Maryja jest matką Jezusa, wydaje się obraźliwą sugestia, jakoby Chrystus mógł nie obdarować Jej najwyższymi honorami wśród wszystkich kobiet i wśród wszystkich matek, zwłaszcza gdy Bóg wyraźnie obdarzył ją ponadprzeciętnymi łaskami.
Czy Bóg stworzył więc swoją Matkę? Czy Bóg stworzył ją w sposób tak doskonały, jak to tylko możliwe? Odpowiedzi na te pytania wydają się dość oczywiste.
Wskazówki synowskie
Spośród wielu darów, które Bóg mógłby Jej ofiarować, dar Boskiego macierzyństwa jest najbardziej doskonały. Macierzyństwo jest formą doskonałości samo w sobie. Jednakże Boskie macierzyństwo jest szczytem tej doskonałości. Żaden dar, jaki Bóg kiedykolwiek mógłby ofiarować jakiejkolwiek kobiecie, nie może przewyższyć daru Boskiego macierzyństwa.
Wskazówki anielskie
Archanioł Gabriel mówił do Maryi: Zdrowaś Mario łaski pełna! Błogosławiona jesteś Ty między niewiastami! Pan z Tobą! Nie była to więc przeciętna dziewczyna! Była pełna łaski! Była ponad inne niewiasty!
Słusznie to do niej odnoszą się słowa z Księgi Przysłów: Wiele niewiast pilnie pracuje, lecz ty przewyższasz je wszystkie. Rzeczywiście, nawet na samym początku Jej istnienia, w momencie Jej Niepokalanego Poczęcia, Błogosławiona Dziewica Maryja przewyższyła je wszystkie.
Rex Teodosio
tfp.org
tłum. Malk