Państwa członkowskie i instytucje UE rozważają wprowadzenie na lotniskach w Europie tzw. moskiewskiego wariantu bezpieczeństwa, przyjętego tuż po zamachu na międzynarodowym lotnisku Domodiedowo w Moskwie w 2011 r.
Po ataku w hali odpraw, gdzie nadawany jest bagaż władze rosyjskie wzmocniły kontrole, utrudniające potencjalnym zamachowcom dostęp do hali przylotów. Bagaże są sprawdzane przed wejściem do terminalu.
Wesprzyj nas już teraz!
Unijni eksperci ds. bezpieczeństwa postulują wdrożenie sprawniejszego systemu monitoringu i zwiększenia obecności strażników w metrze oraz na stacjach kolejowych, by nie dopuścić do podobnych zamachów, jakie miały miejsce w Madrycie w 2004 r., gdy zginęło 191 osób.
Rzecznik Komisji Europejskiej wyjaśnił, że rozwiązania, jakie wdrożono w Moskwie i w Madrycie będą szczegółowo analizowane w najbliższych dniach.
Spotkanie grupy ekspertów do spraw bezpieczeństwa w transporcie lądowym zaplanowano na 11 kwietnia. Biorąc jednak pod uwagę skalę ataków w Brukseli w dniu 22 marca, rzecznik Komisji Europejskiej nie wykluczył, iż spotkanie może odbyć się wcześniej, jak to miało miejsce latem ubiegłego roku po nieudanej próbie zamachu w Tuluzie.
Przepisy unijne (rozporządzenie 300/2008) ustala wspólne podstawowe normy, które należy stosować we wszystkich portach lotniczych UE. Wspólne normy obejmują kontrolę dostępu i nadzór na lotniskach.
Eksperci wskazują, że przepisy unijne dot. ochrony lotnisk zostały zdefiniowane w taki sposób, że skupiają się na zapobieganiu przedostaniu się terrorystów na pokład samolotu. W związku z powyższym, parkingi, stacje kolejowe, hala odpraw, gdzie nadaje się bagaż nie są objęte obowiązującym prawem UE.
Władze w Brukseli mają sprawdzić, czy konieczne jest działanie na poziomie UE, aby lepiej chronić multimodalne węzły transportowe, w tym metro, co w tej chwili należy do kompetencji władz krajowych.
Służby z wielu państw postulują, by ujednolicić prawo i wprowadzić jednakowe zalecenia dla wszystkich państw członkowskich dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa we wszystkich „potencjalnie atrakcyjnych celach dla terrorystów”.
W ramach zaleceń, eksperci Komisji wymieniają konieczność wprowadzenia wspólnych wymagań bezpieczeństwa dla operatorów transportowych, obejmujących m.in. posiadanie określonego sprzętu, wystarczającej liczby ochroniarzy itp.
Źródło: euractiv.com., AS.