„Protestanci, racjonaliści, moderniści i inni wrogowie Chrystusa i Jego Kościoła atakują kult Krzyża (praktykę tak starożytną, jak samo chrześcijaństwo) kpiną: Gdyby zebrać wszystkie domniemane fragmenty Krzyża, drewna wystarczyłoby do budowy łodzi!”. Ci, którzy nie są tak nadęci dodają „lub przynajmniej trzech krzyży” – pisze ks. Ryan Erlenbush. Jest to o tyle popularny, co i fałszywy antykatolicki mit.
Opinię, według której z relikwii Krzyża można by było zbudować statek, odnajdujemy w „Traktacie o relikwiach” Jana Kalwina z 1543 roku. Ojciec jednej z najważniejszych herezji epoki starał się wykazać, że kult relikwii jest „bałwochwalstwem”, a na dodatek jest przeciwny rozumowi. Praca stała się niezwykle popularna i szybko została przetłumaczona na łacinę, angielski, flamandzki, francuski i niemiecki, przynosząc popularność jej autorowi.
Charles Rohault de Fleury, francuski architekt żyjący w XIX wieku, postanowił zweryfikować twierdzenia Kalwina dotyczące relikwii Krzyża. Rozpoczął prace związane z katalogowaniem relikwii czczonych w katolickich świątyniach, efekty dociekań przedstawił w roku 1870 w pracy „Les instruments de la Passion”. Jak się okazało, gdyby zebrać wszystkie te relikwie, drewna nie wystarczyłoby nawet na odtworzenie jednej trzeciej krzyża. Przedstawione przez niego wnioski nie zostały nigdy obalone, ta praca, jak i inne z zakresu archeologii religijnej autorstwa de Fleury’ego, po dziś dzień cieszą się uznaniem – podkreśla ks. Ryan Erlenbush.
Wesprzyj nas już teraz!
Zasadniczą podstawą antykatolickiego mitu sięgającego Kalwina jest przekonanie, według którego katolicy w ogóle nie powinni czcić relikwii. „Ale gdy oddajemy cześć i sprawujemy kult Krzyża, nie czcimy tylko kawałka drewna. Nie, czcimy naszego Zbawiciela poprzez szacunek oddawany Krzyżowi. (…) Ponadto czcimy Krzyż ponieważ jest tak ściśle związany z Jego świętym człowieczeństwem, ponieważ został on przesiąknięty Jego Najdroższą Krwią, nosił jego Najświętsze Ciało. Tak więc, jak czcimy człowieczeństwo Jezusa ze względu na jego zjednoczenie z boskością, tak też czcimy krzyż ze względu na związek z Jego człowieczeństwem” – tłumaczy duchowny.
„Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata” – podkreśla wielkopiątkowa liturgia Kościoła.
Źródło: newtheologicalmovement.blogspot.com
mat