Eksponowanie pozornego problemu związków partnerskich osób tej samej płci w ramach darmowych emisji w TVP budzi głęboką konsternację i powinno się spotkać ze stanowczą reakcją KRRiT – uważa dr hab. Aleksander Stępkowski.
Prezes Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris skomentował w ten sposób dla KAI informację o spotach Kampanii Przeciw Homofobii, jakie za darmo zdecydowała się wyemitować w najbliższym czasie Telewizja Polska. Stępkowski przypomina, że takie działanie jest sprzeczne zarówno z konstytucyjną ochroną małżeństwa, jak i zapisami ustawy o radiofonii i telewizji, które mówią m.in. o szacunku dla chrześcijańskich wartości w przekazach mediów publicznych.
Wesprzyj nas już teraz!
Publikujemy tekst komentarza dr. hab. Aleksandra Stępkowskiego:
Artykuł 18 Konstytucji jest normą ustrojową ustanawiającą szczególną ochronę dla małżeństwa. Z tego wynika, że działania obliczone na instytucjonalizację związków, których nie sposób uznać za małżeństwo, natomiast mają pełnić analogiczne funkcje społeczne, niewątpliwie narusza tę normę ustrojową.
Spot, którego emisję zapowiedziała TVP, niewątpliwie przedstawia związek dwóch kobiet jako funkcjonalnie nie różniący się istotnie od związku małżeńskiego, natomiast rzekomo gorzej – i przez to rzekomo niewłaściwie – przez prawo polskie traktowany. Ten przekaz bez wątpienia podważa ład konstytucyjny Rzeczypospolitej i dodatkowo jest całkowicie bezzasadny. Osoby, które chcą funkcjonować w związku całkowicie sprzecznym z naturą małżeństwa, mają możliwość kompleksowego uregulowania swoich relacji w ramach zasady swobody umów i czynią to, a o przypadku takim niedawno szeroko informowały media.
Co więcej, polskie prawo w najmniejszym stopniu nie zabrania osobom oddającym się praktykom homoseksualnym zawarcia związku małżeńskiego z osobą odmiennej płci. Nie sposób mówić zatem o dyskryminacji tych osób. Dlatego eksponowanie pozornego problemu w ramach darmowych emisji w TVP budzi głęboką konsternację i powinno się spotkać ze stanowczą reakcją KRRiT. Popieranie działań podważających normy ustrojowe Konstytucji RP jest niewątpliwie sprzeczne z art. 18 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, ale również i z art. 18 ust. 2 tej ustawy. Emisja spotu ani nie szanuje bowiem chrześcijańskich wartości, ani też przekonań religijnych odbiorców, a trudno je uznać za indyferentne w tej mierze.
dr hab. Aleksander Stępkowski
Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris
Prezes zarządu
Źródło: KAI
luk