W ubiegłym roku koncern motoryzacyjny General Motors sprzedał więcej produkowanych pod jego marką samochodów w Chinach niż w Stanach Zjednoczonych. W 2013 r. Amerykański gigant motoryzacyjny sprzedał na rynku chińskim prawie 3,2 mln pojazdów, w porównaniu z 2,78 mln samochodów sprzedanych w Ameryce.
Z danych opublikowanych przez koncern wynika, że w porównaniu z rokiem 2012 w ubiegłym roku sprzedaż aut koncernu GM w Chinach wzrosła o 11,4 procent. Oznacza to, że dziennie sprzedawano w Chinach 9 tys. samochodów tej marki, czyli średnio co 10 sekund z salonu wyjeżdżał do klienta jeden pojazd.
Wesprzyj nas już teraz!
Większość samochodów koncernu GM sprzedanych w Chinach została wyprodukowana na miejscu przez GM i jego 10 kooperantów. Pierwszym produkowanym w Chinach pod marką GM samochodem był Buick. Pierwsze egzemplarze tego modelu zjechały z taśmy produkcyjnej w 1998 roku. Sześć lat później rozpoczęto w Chinach produkcję Cadillaca.
Sprzedaż modelu „Buick” w Chinach wzrosła w ciągu roku o 15,7 proc., osiągając na koniec 2013 r. liczbę 809 tys. 918 szt., podczas gdy sprzedaż „Cadillaca” wzrosła o 66,6 proc. do rekordowego poziomu 50 tys. 5 pojazdów. Jedna z filii amerykańskiego koncernu, Shanghai GM sprzedała w ubiegłym roku rekordową liczbę 1 mln 512 tys. pojazdów. Zapotrzebowanie na samochody jest tak duże, że firma przygotowała teren pod budowę nowego zakładu z zamiarem produkcji „Cadillaca”.
Oczekuje się jednak, że rywalizujący z amerykańskim koncernem na chińskim rynku producent samochodów Volkswagen może wyprzedzić amerykańskiego giganta motoryzacyjnego. Podobnie jak GM, także Volkswagen odnotował większą sprzedaż produkowanych pod tą marka samochodów w Chinach niż na rodzimym rynku w Niemczech i Unii Europejskiej.
– GM utrzymuje dobre tempo wzrostu na największym dla naszej firmy rynku, pomimo lekkiego zmniejszenia popytu na pojazdy użytkowe. Spodziewamy się, że w 2014 r. sprzedaż utrzyma się na solidnym poziomie, zasilana utrzymującym się dużym popytem w Chinach na czterokołowe środki transportu osobowego – powiedział Matt Tsien, prezes GM China.
W zeszłym roku wzrosła również sprzedaż na chińskim rynku samochodów produkowanych przez inne marki. Koncern Ford Motor Company sprzedał 935 tys. 813 aut, co w porównaniu z poprzednim rokiem oznacza wzrost aż o 49 proc., podczas gdy Toyota sprzedała 917 tys. 500 samochodów. W całych Chinach jest obecnie 4250 salonów sprzedaży samochodów.
Krzysztof Warecki
Źródło: Newsmax.com