Prefekt Kongregacji Nauki Wiary, abp Gerhard Ludwig Müller nie widzi możliwości, aby rozwiedzeni katolicy, którzy zawarli ponowne związki, byli dopuszczeni do Komunii Świetej Informując o tym niemiecka agencja katolicka KNA przytoczyła artykuł opublikowany na łamach ukazującej się w Würzburgu gazety „Tagespost”.
Abp Müller wyjaśnia w nim, dlaczego Kościół nie może się zgodzić, nawet w pojedynczych przypadkach, na Komunię dla ludzi w ponownych związkach po rozwodzie. Podkreśla, że nierozwiązalność zawartego sakramentalnie małżeństwa katolickiego dotyczy wszystkich w takim samym stopniu. Ponieważ jest to „norma boska”, Kościół nie może tu o niczym decydować.
Wesprzyj nas już teraz!
„Ta nauka napotyka ciągle na brak zrozumienia w świecie coraz bardziej zlaicyzowanym” – czytamy w artykule abp. Müllera. „Kościół nie może jednak odpowiadać na to pragmatycznym dostosowywaniem się do takich potrzeb” – wyjaśnia watykański hierarcha i zwraca uwagę, że „niedopuszczalne jest też i to, że niektóre z tych osób kierując się własnym sumieniem przystępują do Komunii Św.”. Jeśli ktoś ma wątpliwości co do ważności związku, który jego zdaniem rozpadł się, musi w tej sprawie zwrócić się do kościelnego sądu, który może orzec nieważność zawarcia związku.
W swoim artykule abp Müller wyraźnie dystansuje się od praktyki Kościoła prawosławnego, który dopuszcza drugie, a nawet trzecie małżeństwo swoich wyznawców i je błogosławi. „Tej praktyki nie da się pogodzić z wolą Bożą” – uważa prefekt Kongregacji Nauki Wiary i przyznaje, że stanowi to „niebagatelny problem ekumeniczny”.
Jednocześnie watykański hierarcha podkreślił, że w sprawach Komunii dla osób rozwiedzionych i żyjących w drugich związkach nie można stosować „prawa wyjątkowego”. W tych okolicznościach wielką rolę do spełnienia mają duszpasterze, którzy większą troską powinni otoczyć ludzi znajdujących się w takiej sytuacji.
Abp Müller przyznaje, że droga, wskazana osobom rozwiedzionym, które wstąpiły w drugi związek nie jest prosta. Wyjaśnia, że starając się „zrozumieć praktykę Kościoła i nie przystępując do Komunii, ludzie ci składają na swój sposób świadectwo nierozerwalności małżeństwa” i zwraca uwagę, że poza Komunią istnieją jeszcze inne sposoby wspólnoty z Bogiem. Prefekt Kongregacji Nauki Wiary zaleca jednocześnie, aby duszpasterze szczególną wyrozumiałością otaczali ludzi żyjących „w nieregularnych sytuacjach”.
Źródło: KAI
pam