Nowe święto ku czci Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana obchodzone jest po raz pierwszy przez Kościół w Polsce dziś, na tydzień przed Bożym Ciałem. Zostało ustanowione w zeszłym roku przez Konferencję Episkopatu Polski w odpowiedzi na propozycję Benedykta XVI, by w ten sposób upamiętnić Rok Kapłański i głębiej przeżyć tajemnice wiary, na których trudno dłużej się skupić w czasie Triduum Paschalnego.
– Biskupi polscy pragną, aby święto, wprowadzone w ostatnich dniach pontyfikatu papieża Benedykta XVI i będące dla Kościoła w Polsce niejako jego testamentem duchowym, przyczyniało się do pogłębiania świętości życia duchowieństwa i stało się inspiracją do modlitwy o nowe, święte i liczne powołania do służby kapłańskiej – wyjaśniał ks. infułat Jan Sołowianiuk, wikariusz biskupi w diecezji łomżyńskiej.
Wesprzyj nas już teraz!
Według ks. Mateusza Matuszewskiego, będzie to szansa na głębsze przeżycie tajemnic wiary, na których trudno dłużej się skupić w „zagęszczonym czasie Triduum i Wielkanocy”. Konsultor Komisji KEP ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów wyjaśnia, że papież Benedykt XVI zaproponował wprowadzenie tego święta, w odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez różne episkopaty i zakony dla upamiętnienia Roku Kapłańskiego, który był obchodzony od 19 czerwca 2009 r. do 11 czerwca 2010 r.
– Na obchody tego święta Ojciec Święty wyznaczył czwartek po niedzieli Zesłania Ducha Świętego, czyli tydzień przed uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, zwaną Bożym Ciałem – wyjaśnił ks. Matuszewski. Nowością była propozycja, żeby to święto było fakultatywne, i by same episkopaty zdecydowały, czy takie święto jest w danym kraju potrzebne, czy też nie widzą potrzeby wprowadzenia go do kalendarza i chcą pozostać przy dotychczasowej liczbie dni chrystologicznych.
W Polsce biskupi na 360. zebraniu plenarnym KEP, 26 listopada 2012 r. w Zakopanem ustanowili to święto dla diecezji polskich. Jak podkreślił ks. Matuszewski, nowe święto wpisuje się w cykl uroczystości i świąt, obchodzonych po zakończeniu cyklu paschalnego. – Radość wielkanocna ze Zmartwychwstania Chrystusa i Jego zwycięstwa trwa pięćdziesiąt dni, kończy go uroczysty 50. dzień – Zesłanie Ducha Świętego – który pieczętuje świąteczny okres obchodów liturgicznych – dodaje duchowny.
– I dopiero po zakończeniu tego okresu w określone dni, mające rangę uroczystości czy święta, powraca się do pewnych tajemnic wiary, które zaistniały w Wydarzeniu Wielkanocnym. Wówczas nie było możliwości świętowania konkretnej tajemnicy, konkretnego aspektu wiary, ponieważ Triduum Paschalne i Wielkanoc zawiera jak w pigułce całą naszą wiarę, to, co jest najważniejsze, więc godzina po godzinie objawiają się kolejne tajemnice, które rozważamy i przeżywamy – wyjaśnił konsultor Komisji KEP ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.
– Wielkanoc przynosi tyle tematów, że one się „nie mieszczą” w tych dniach. Wszystkie te tematy są świętowane, ale szybko następują kolejne tajemnice. Gdyby chciało się później adorować jeden aspekt – uczcić go, dziękować Bogu – zachodzi potrzeba ustanowienia oddzielnego święta w ciągu roku – wyjaśniał genezę wprowadzenia święta ku czci Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana
W nowe święto wierni nie będą zobowiązani do uczestnictwa we Mszy św. i nie będzie to dzień wolny od pracy. Jednak tego dnia Msze święte będą odprawiane w kościołach według specjalnego formularza mszalnego, również w Liturgii Godzin na ten dzień będą przewidziane specjalne czytania i teksty. Ukazały się one już nakładem wydawnictwa Pallottinum.
KAI
mat