Francuski minister edukacji narodowej Vincent Peillon zapowiedział, że począwszy od przyszłego roku szkolnego będą odbywać się obowiązkowe lekcje z tzw. moralności laickiej. W gimnazjach przewidziana jest jedna godzina tego przedmiotu tygodniowo a w liceach co najmniej 18 godzin rocznie.
Minister oznajmił, że przyszła niezależna Krajowa Rada Programowa wprowadzi w życie naukę moralności laickiej, przewidzianej w przyjętej ustawie „O odbudowie szkoły”. Zmiana ma się odbyć bez zwiększania tygodniowej liczby godzin nauki, potrzebna ma być za to rewizja wszystkich programów.
Wesprzyj nas już teraz!
Przewiduje się systematyczną kontrolę realizacji programu nauki moralności laickiej i prowadzenie regularnych sprawdzianów dla uczniów. Zdaniem historyka i inspektora oświaty Alaina Bergounioux, który przygotował specjalny raport dla ministra, „nauczanie, które nie jest oceniane, stwarza ryzyko bycia traktowanym jako ślepa uliczka”. Autorzy projektu przewidzieli także stałą ocenę uczniów pod względem przyswojenia wymagań laickiej moralności.
Zdaniem autorów raportu w szkołach podstawowych uczniowie mogą być oceniani ze względu na ich zdolność wzbogacania słownictwa. Zalecają, by „laickie nauczanie moralności było projektem realizowanym holistycznie, jednocześnie w klasach jak i w całej szkole”. Peillon twierdzi, że będzie to „konkretne nauczanie”, aby je prowadzić nie trzeba będzie mieć dodatkowych kwalifikacji. Nauczyciele, którzy zgłoszą chęć prowadzenia zajęć z moralności i wychowania obywatelskiego, przejdą tylko odpowiednie przeszkolenie. W szkołach podstawowych nauczyciele nie będą zobowiązani do realizacji programu, będą się za to cieszyć dużą swobodę pedagogiczną.
Minister deklaruje, że „moralność cywilna ma na celu dzielenie się wartościami republikańskimi i nie jest realizacją interesu państwa”. –Każdy obywatel musi sam, w sposób wolny, wyrobić sobie swoją opinię. Jest to też respektowanie wszystkich przekonań, wszystkich obywateli – stwierdził Vincent Peillon. Pod płaszczykiem tych deklaracji kryje się program indoktrynacji francuskich uczniów od najmłodszych lat.
Franciszek L. Ćwik