W trakcie spotkania w Paryżu europejscy biskupi dyskutowali o relacjach między nauką a wiarą i o związanych z tym szansami dla katechezy, szkoły i uniwersytetu. Wiara jest spójna z osiągnięciami nauki, a ich rozdzielanie i wskazywanie na nieusuwalny konflikt to konsekwencja stereotypu – argumentował ks. Andrew Pinsent, dyrektor Ian Ramsey Centre for Science and Religion na Uniwersytecie w Oxfordzie.
Konferencji przewodniczył biskup Marek Jędraszewski, profesor teologii oraz metropolita łódzki. Spotkanie odbyło się między 4 a 7 kwietnia w seminarium św. Sulpicjusza. W trakcie dyskusji ks. Pinsent, filozof i teolog zajmujący się problemami etyki i poznania społecznego argumentował, że wskazywanie na zasadniczy konflikt między wiarą a religią nie jest uzasadnione. Spójność nauki i wiary ilustruje sam wkład, jaki w dorobek wiedzy włożyli wierzący badacze.
Wesprzyj nas już teraz!
Wskazywana sprzeczność bywa często konsekwencją „agresywnego ateizmu” prezentowanego, zdaniem duchownego, w środowiskach akademickich. Rolę odgrywają w tym przypadku także indyferentyzm i „praktyczny ateizm”, który odzwierciedlany jest dziś w „niewiedzy wielu studentów w dziedzinach nauki i wiary”.
Ks. Iosif Tiba zauważył, że w kształtowaniu wyobrażeń dotyczących relacji między nauką a religią istotną rolę odgrywają dzisiaj media społecznościowe, zwłaszcza w przypadku młodszych generacji. Rosnąca zależność młodzieży wobec mediów i Internetu z kolei prowadzi do odkrywania silnej potrzeby Boga.
W trakcie konferencji podkreślono także, że sama nauka jest także drogą do odkrycia Boga, sam uniwersytet jest właściwą przestrzenią do prezentowania stanowisk, dyskusji i refleksji dotyczącej związków Kościoła i nauki. Ks. Michel Remery zauważył w tym kontekście, że to właśnie na duszpasterzach akademickich ciąży zadanie „pomocy młodym studentom i naukowcom w dostrzeżeniu podstawowych relacji między nauką a wiarą, między naukowymi faktami i ludzkim życiem w jego całości, opartym na Bogu i ku Niemu się skłaniającym”.
Źródło: vaticaninsider.lastampa.it
mat