– To suwerenność demograficzna jest dziś polską racją stanu – mówi Paweł Woliński z Fundacji Mamy i Taty informując równocześnie o inauguracji kampanii „Pomyśl o dziecku”, która ruszy po Nowym Roku. Paweł Woliński uważa, że przekaz kampanii i sprawa, w której występuje fundacja, wyraźnie nabiera w świadomości niemal wszystkich Polaków coraz bardziej fundamentalnego znaczenia.
– Dla wielu z nas staje się jasne, że można być krajem suwerennym, ale wskutek zapaści demograficznej szybko utracić znaczenie i można suwerenności politycznej nie mieć, a budując wzrost demograficzny zyskiwać potencjał i rozwojowy impet. To suwerenność demograficzna jest dziś polską racją stanu – podkreśla Woliński. Jego zdaniem, demografia jest „chyba jednym z ostatnich obszarów, w których mamy jeszcze do czynienia z ogólnonarodową jednomyślnością Polaków”.
Wesprzyj nas już teraz!
– Uważamy zatem za szczególnie ważne, by wokół wyzwania, przed którym stoi w tej dziedzinie Polska, wzmacniać ponadpartyjną i ponad światopoglądową zgodę, jednoczyć a nie antagonizować – powiedział Woliński. Oficjalne uruchomienie kampanii w mediach zaplanowano po Nowym Roku.
Polska jest krajem o jednym z najniższych wskaźników dzietności na świecie. Wchodzące obecnie w wiek prokreacyjny pokolenie wyżu demograficznego lat osiemdziesiątych jest ostatnią szansą na odwrócenie niekorzystnych trendów demograficznych i choćby częściowe odbudowanie deficytu kapitału ludzkiego powstałego w okresie ostatnich 20 lat (szacowane na ok. 4 miliony dzieci w wieku 0-14 lat), a pozwalającego na tzw. prostą zastępowalność pokoleń.
Badania wskazują, że mimo deklarowanej chęci posiadania dziecka młodzi Polacy widzą obecnie więcej barier (materialnych, emocjonalnych, społecznych, kulturowych) niż korzyści wynikających z rodzicielstwa i odkładają na nieokreśloną przyszłość ewentualną decyzję w tej sprawie.
Nowa kampania „Pomyśl o dziecku” będzie zachętą skierowaną głównie do rodzin z jednym dzieckiem by rozważyły powiększenie rodziny. – Chcemy przypomnieć rodzicom, że dla dzieci często dużo ważniejszą niż potrzeby materialne jest potrzeba posiadania rodzeństwa. Mamy już wyniki badań postaw Polaków wobec rodzicielstwa, opracowaliśmy strategię kampanii i koncepty komunikacji z odbiorcami, produkujemy dwa piętnastosekundowe spoty telewizyjne, przygotowujemy druk citylightów na przystanki komunikacji miejskiej – mówi Paweł Woliński.
Źródło: KAI
pam