24 października 2012

Zmiana zasad opodatkowania samochodów osobowych w firmach

(fot.fzoltan/sxc.hu)

Za dwa lata Ministerstwo Finansów planuje zmienić zasady opodatkowania samochodów osobowych wykorzystywanych w firmach. Pojawi się nowe ograniczenie – przedsiębiorcy będą mogli odliczyć tylko 50 proc., zamiast całości VAT-u od kosztów eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem aut firmowych. Kompensatą ma być możliwość odliczania połowy VAT-u od paliwa.

 

Eksperci już skrytykowali propozycję rządu, twierdząc, że będzie on dawał jedną ręką, a zabierał drugą. – To bardzo nieprzemyślany pomysł – ocenia Marcin Chomiuk, doradca podatkowy, partner w dziale prawno-podatkowym PwC. Podkreśla, że koszty użytkowania samochodu to drugie tyle, ile trzeba wydać na jego kupno. – Jesteśmy jednym z niewielu krajów UE, gdzie ludzie wykorzystujący samochody do prowadzonej działalności gospodarczej nie mają prawa do pełnego odliczenia VAT od paliwa, a w przyszłości także od kosztów eksploatacyjnych – dodaje.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Jak zwykle, na zmianach proponowanych przez rząd sporo stracą mali przedsiębiorcy. Jak zauważył Przemysław Skorupa, doradca podatkowy w firmie Deloitte, przedsiębiorcy, którzy jeżdżą sporadycznie albo mają samochody starsze, wymagające sporych nakładów na naprawy, stracą najbardziej, ponieważ uniemożliwienie im odliczenia 50 proc. VAT od kosztów eksploatacyjnych (w tym napraw, a nie tylko przeglądów) może być dla nich bardzo bolesne.

 

Eksperci zwracają również uwagę, że resort może zdecydować się wprowadzić do ustawy o VAT definicji kosztów eksploatacyjnych, która w praktyce stanie się kolejnym polem do sporów z fiskusem. – Zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i od osób prawnych istnieją ograniczenia możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów użytkowania samochodu, co rodzi problemy. Nie wiadomo np., czy czynsz wynajmu samochodu można zaliczać do kosztów używania, czy nie. Orzecznictwo nie jest jednolite, bo w 2010 r. NSA wydał wyrok, że czynsz najmu stanowi taki koszt używania, a w marcu 2012 r. ten sam sąd orzekł, że czynsz najmu kosztem nie jest. Wątpliwości dotyczą też opłat za korzystanie z autostrad czy parkingów – zauważa Marta Szafarowska, doradca podatkowy, partner w spółce MDDP.

 

Wprowadzenie ograniczeń prawa do odliczenia na gruncie VAT oznacza powstanie wielu wątpliwości co do zakresu rozumienia pojęcia wydatków eksploatacyjnych. Nie ułatwi to życia podatnikom, bo zarówno w przypadku samochodów w leasingu, jak i aut wynajmowanych będą musieli – podobnie jak dziś – prowadzić odrębną ewidencję, aby wiedzieć, w którym momencie przekraczają próg 50 proc. albo 8 tys. zł (taki ma być nowy limit odliczenia VAT przy kupnie auta, leasingu lub jego wynajmie).

 

– Problem pojawi się chociażby przy odszkodowaniach, bo firmy będące podatnikami podatku VAT dostają kwotę netto – podkreśla Jerzy Martini, doradca podatkowy z kancelarii Martini i Wspólnicy.

 

Przemysław Skorupa zwraca również uwagę na to, iż niewiadomą jest, co ministerstwo zrobi z opodatkowaniem wykorzystania samochodów służbowych do celów prywatnych.

Skoro MF zakłada możliwość odliczenia jedynie części VAT, uzasadniając to faktycznym wykorzystywaniem samochodów służbowych również do celów prywatnych, to użytek prywatny nie powinien być traktowany jako czynność opodatkowana VAT.

 

Tomasz Tokarski

 Źródło: www.gazetaprawna.pl

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Bez Państwa pomocy nie uratujemy Polski przed planami antykatolickiego rządu! Wesprzyj nas w tej walce!

mamy: 310 361 zł cel: 300 000 zł
103%
wybierz kwotę:
Wspieram