Jeśli więc Syn, nim narodził się z Błogosławionej Maryi był obecny wszędzie, jak rozumiesz słowa: Kto Mnie posłał, jest większy ode Mnie (J 14,28)?
Jeżeli przyjmujesz je w aspekcie natury ludzkiej, nie ma różnicy między waszą i naszą wiarą*. Gdy zaś wierzysz, że Syn został posłany wedle natury boskiej, odpowiedz, jak mógł zostać posłany Ten, który przebywa wszędzie? Tego bowiem zwykło się posyłać w inne miejsce, który nie jest w stanie przebywać wszędzie. Czy jest możliwe, by Syn Boży nie był wszędzie, skoro według słów Apostoła wszystko się przez Niego stało, nie tylko niebo i ziemia, ale również aniołowie i archaniołowie, Trony, Panowania, Zwierzchności i Władze (Kol 1,16)?
Przeto powtórnie pytam, byś mi przedstawił sposób, w jaki zostaje posłany Ten, który przebywa wszędzie. Skoro nie będziesz w stanie w oparciu o jakikolwiek argument wykazać, że Syn został posłany zgodnie ze swą boską naturą, wyznaj razem z katolikami, że był posłany jako Człowiek. Jeśli powiesz, że posłano Go wedle natury boskiej, przyznasz że i Ojciec przeniósł się z miejsca na miejsce, gdyż sam Chrystus powiedział: Który Mnie posłał jest ze Mną (J 8,29) i zaświadczył, iż w Nim przebywa. Zrozum więc, że Syn w swoim bóstwie nie jest, ani nie był mniejszy od Ojca, zaś posłany został przez tajemnicę Wcielenia. Wyraźnie wskazuje na to Apostoł, mówiąc: Zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty, zrodzonego p o d Prawem (Gal 4,4). Bacz pilnie, że Syn został posłany i nazwany mniejszym, ponieważ nie tylko zrodziła Go niewiasta, ale pod Prawem przyszedł na świat Ten, który ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi (Flp 2,7)
Cezary z Arles, O łasce. O tajemnicy Trójcy Świętej, Poznańskie Studia Teologiczne, T. XI, R. 2000, s. 84-85.
* Dzieło zostało zredagowane w formie instrukcji. Autor przytacza wiele zarzutów ze strony heretyków dotyczących Trójcy Świętej i wskazuje jak należy na nie odpowiadać.