Wiele wskazuje na to, że już wkrótce posiadacze starszych samochodów z silnikiem diesla nie będą mogli wjechać do centrum Krakowa określonego zasięgiem tak zwanej drugiej obwodnicy miasta. To efekt i następny etap konsekwentnej, „samorządowej” polityki uprzykrzania życia mieszkańcom oraz osobom dojeżdżającym do pracy w Grodzie Kraka.
Małopolski sejmik wojewódzki uchwalił, że w obrębie II obwodnicy powstanie strefa czystego transportu. „W najbliższych tygodniach” parlament ma uchwalić ustawę, która ureguluje zasady funkcjonowania takiego rejonu. Zanim zasłaniający się ekologią biurokraci wykażą kolejny raz swoją inwencję i wprowadzą – na przykład – zakaz wjazdu dla starszych pojazdów napędzanych silnikami benzynowymi albo wręcz zabronią poruszania się w strefie prywatnym pojazdom spalinowym, restrykcje dotkną najpierw posiadaczy diesli starszych niż 15 lat.
Wesprzyj nas już teraz!
Aktywiści skupieni w inicjatywie Krakowski Alarm Smogowy chwalą się na łamach Portalu Samorządowego dostępem do centralnej bazy danych o pojazdach. Mogą wspólnie ze służbami miejskimi czy policją „ścigać” kierowców naruszających zakazy wprowadzane pod pokrowcem ekologii.
– Szacujemy, że zbadanych zostanie około 100 tysięcy aut, dzięki kontaktowi z centralnym rejestrem pojazdów wiemy z jakim rodzajem silnika mamy do czynienia, kiedy został zarejestrowany oraz czy należy do mieszkańca Krakowa, czy osoby przyjezdnej. Dzięki tym informacjom miasto i jego służby będą mogły podejmować racjonalne decyzje dotyczące ograniczenia ruchu samochodów, które są największymi trucicielami. Możliwa będzie też diagnoza dotycząca tego czy przewoźnicy prywatni mają autobusy i busy, które powinny poruszać się po ulicach miasta – powiedziała Anna Dworakowska z KAS.
Pierwsza próba wprowadzenia w Krakowie strefy czystego transportu sparaliżowała zaopatrzenie sklepów czy punktów usługowych bądź instytucji w wydzielonej części Kazimierza. Ekologów i urzędników to jednak nie zraża. Obiecują jednak wprowadzanie zmian metodą salami, czy, jeśli ktoś woli – gotowania żaby.
– Kiedy Kraków dostanie narzędzia prawne związane z tworzeniem według ram ustawowych strefy czystego transportu przeprowadzone zostaną kompleksowe konsultacje z mieszkańcami strefy, firmami przewozowymi, organizacjami ekologicznymi. Będziemy mieli na to rok. Nie chcemy wprowadzać rozwiązań szokowych. Najlepiej powtórzyć system związany z wymianą pieców węglowych, wprowadzeniem zakazu palenia węglem i drzewem w kominkach, zaoferować system wsparcia, a także rozłożyć cały proces w czasie – stwierdził w rozmowie z Portalem Samorządowym Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Obszar wewnątrz krakowskiej II obwodnicy wyznaczają: ul. M. Konopnickiej z tunelem pod Rondem Grunwaldzkim, Most Dębnicki, Aleje: Z. Krasińskiego, A. Mickiewicza i J. Słowackiego, wiadukt nad ul. Warszawską i torami kolejowymi, aleja 29 Listopada, ul. W. Stwosza, ul. A. Lubomirskiego, Rondo Mogilskie, aleja Powstania Warszawskiego, Rondo Grzegórzeckie, ul. Kotlarska, Most Kotlarski, ul. G. Herlinga-Grudzińskiego, ul. S. Klimeckiego, droga wojewódzka nr 776: al. Powstańców Wielkopolskich, estakada im. Obrońców Lwowa nad ul. Wielicką, aleja Powstańców Śląskich, ul. H. Kamieńskiego oraz Rondo Matecznego.
Źródła: PortalSamorzadowy.pl, Wikipedia
RoM