Senat niemal jednogłośnie przyjął zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ustawa przewiduje m.in. praktycznie nieskrępowaną możliwość wyznaczania przez samorządy dodatkowych ograniczeń w tzw. „strefach czystego transportu”, bez oglądania się na propozycje obywatelskie.
Wprowadzenie kilkudziesięciu poprawek, w większości o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym poparło 98 senatorów. Dzięki temu Sejm będzie mógł zająć się problemem na dalszym etapie. Główne zmiany dotyczą sposobów administrowania tzw. „strefami czystego transportu” oraz wyznaczania sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe przepisy zakładają m.in. możliwość ustanawiania stref czystego transportu we wszystkich gminach, niezależnie od liczby mieszkańców.
Wśród przyjętych zmian znalazł się zapis umożliwiający radzie gminy ograniczanie wyłączeń od zakazu wjazdu do takiej strefy. Dotychczasowe przepisy umożliwiały poszerzanie katalogu wyjątków, sprawiając, że na końcowym etapie funkcjonowania strefy mógł wjechać do niej praktycznie każdy. Uszczelnienie przepisów ma zapewnić – jak piszą elektro-lobbyści – „zakończenie koncertu życzeń” mieszkańców, stawiającego „samorządy pod ścianą”. Tak naprawdę jednak zostanie zlikwidowane ostatnie narzędzie chroniące przed „radosną twórczością” urzędników.
Wesprzyj nas już teraz!
Przyjęta przez Senat poprawka stanowi, że wyjątki od zakazu wjazdu ograniczone zostały do wyłączeń na podstawie klasy emisji zanieczyszczeń Euro, jaką spełniają pojazdy, w powiązaniu z rodzajem paliwa. Podobne rozwiązania funkcjonują w wielu europejskich miastach. „Przykładowo – rada gminy może podjąć decyzję o dopuszczeniu do wjazdu i poruszania się po obszarze strefy pojazdów spełniających określoną normę emisji Euro, np. Euro 3 dla pojazdów benzynowych i zasilanych gazem ziemnym oraz Euro 4 dla pojazdów zasilanych olejem napędowym” – pisze Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Nowela reguluje też procedury instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Przepisy mają ułatwić montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku.
Źródło: fppe.pl / inwestycje.pl / money.pl
PR