21 grudnia 2022

Warszawa: Miasto ma nowe logo. Grafika kosztowała 150 tys. złotych

(fot. Adrian Grycuk, CC BY-SA 3.0 PL , via Wikimedia Commons)

Miasto stołeczne Warszawa zdecydowało się zmienić logo, używane przez samorząd w kampaniach społecznych. Nowy symbol kosztował gminę 150 tysięcy, jednak miejski zarząd zapewnia, że wydatki nie poszły na marne… Syrena wygląda bowiem teraz poważnie, oraz… ma profil Marii Skłodowskiej- Curie.  

Nowym znak promocyjny Warszawy to uproszczony herb stolicy. Zastąpi używane od 2004 roku logo „Zakochaj się w Warszawie”.

– O konieczności wymiany znaku zdecydowało kilka czynników. Przede wszystkim przestał on odpowiadać na aktualne potrzeby komunikacyjne miasta stołecznego Warszawy. Nie sposób mówić o tematach trudnych, takich jak pandemia czy wojna, jednocześnie oznaczając je kolorowym znakiem z radosnym hasłem. Przez ostatnie lata zmieniły się trendy graficzne, a znak stolicy stał się nieatrakcyjny i nienowoczesny. Jego słabą stroną była także mała czytelność – wyjaśnili urzędnicy.

Wesprzyj nas już teraz!

Nowy znak jest bardzo podobny do najbardziej znanej wersji herbu projektu Szczęsnego Kwarty z 1938 roku. Nowością i ciekawostką jest profil twarzy Syreny, dla którego wzorem stał się profil słynnej warszawianki – Marii Skłodowskiej-Curie.

– Bazowaliśmy na rozwiązaniu, które w naturalny sposób wpisze się w identyfikację miasta. Nie chcieliśmy tworzyć nowych, abstrakcyjnych form, do których warszawiacy musieliby przyzwyczajać się od nowa. Zależy nam, aby komunikacja wizualna Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna – wyjaśniła dyrektor Biura Marketingu Miasta Katarzyna Sokołowska.

Samorząd projektując znak wzorował się na doświadczeniach innych miast europejskich, które także stworzyły swoje logotypy w oparciu o symbolikę herbową i z powodzeniem stosują takie rozwiązanie od lat. Tak jest w Paryżu, Oslo, Helsinkach, Wiedniu czy Sztokholmie.

– Koszt umowy na zaprojektowanie nowego znaku wyniósł 150 tys. zł. Dla porównania koszt poprzedniego systemu identyfikacji wizualnej (ze znakiem „Zakochaj się w Warszawie”) zaprojektowane w 2004 roku wyniósł 195 tys. zł. – powiedział PAP zastępca rzecznika ratusza Jakub Leduchowski.

Na nowy system identyfikacji wizualnej miasta składa się oprócz znaku promocyjnego miasta również znaki jego dzielnic i jednostek organizacyjnych. System zawiera również wytyczne do oznaczania różnego typu projektów, w tym tych, które są realizowane we współpracy ze stołecznym ratuszem. Wszystkie grafiki opierają się na tym samym symbolu herbowym. Dodatkowo pojawi się on na pismach i dokumentach urzędowych. „Poza zbiorem oznaczeń system zawiera także określoną kolorystykę miasta oraz spójną typografię, nawiązującą do geometrycznych kształtów symbolu herbowego” wyjaśnił ratusz.

Nowy projekt chwali dr Anna Światłowska, projektantka graficzna Muzeum Warszawy. – Nowy projekt znaku m.st. Warszawy to w moim odczuciu powrót do dobrych tradycji projektowych, czyli tak zwanej klasyki gatunku. Zgrabnie łączy w sobie historyczny symbol ze współczesnym językiem graficznym. Zaprojektowany został z wyczuciem i dbałością o detal oraz z poszanowaniem zasady podążania formy za funkcją, co jest – jak pokazuje doświadczenie – najlepszą drogą do ponadczasowości. Spełnia też szereg wymogów praktycznych stanowiących o komforcie jego użytkowania, czyli dobrze się skaluje, ma wersję kolorową i monochromatyczną, poziomą i pionową, doskonale nadaje się do reprodukcji na wszystkich nośnikach – wyjaśniała.

Stare oznakowanie będzie sukcesywnie zastępowane nowym. Strony internetowe czy aplikacje również będą dostosowywane do systemu. „Wyprodukowane do tej pory materiały promocyjne tj. gadżety czy ulotki informacyjne będą w użyciu do czasu, aż nie zostaną w pełni wykorzystane albo ulegną zniszczeniu wskutek użytkowania (np. namioty promocyjne rozstawiane w trakcie imprez plenerowych). W przestrzeni miasta jest wiele miejsc i obiektów, na których znajduje się znak Zakochaj się w Warszawie. W tych miejscach nowe oznakowanie pojawi się przy okazji np. planowanych remontów” – przekazał ratusz.

Zarządzenie nr 1872/2022 Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie wprowadzenia systemu identyfikacji wizualnej m.st Warszawy obowiązuje od 20 grudnia 2022 r. Nowy znak promocyjny powstał dzięki współpracy z warszawską agencją Podpunkt.

(PAP)/ oprac. FA

pap logo

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(14)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Bez Państwa pomocy nie uratujemy Polski przed planami antykatolickiego rządu! Wesprzyj nas w tej walce!

mamy: 269 348 zł cel: 300 000 zł
90%
wybierz kwotę:
Wspieram