Rady Hrabstwa Oxfordshire oraz miasta Oxford podjęły decyzję o wprowadzeniu specjalnych „filtrów” dla mieszkańców, które skutecznie ograniczą ruch samochodowy. Ma to być element projektu 15-minutowych miast, który zakaże łatwego przejeżdżania samochodem z sąsiadujących ze sobą stref miasta, zlokalizowanych w obrębie centrum lub śródmieściu.
Hrabstwo Oxfordshire wkrótce dołączy do grona samorządów, w których realizowany będzie projekt tworzenia stref specjalnego transportu. Oznacza to brak możliwości poruszania się samochodem w sąsiadujących dzielnicach. Jednocześnie miasta i dzielnice mają być tak tworzone, aby każdy mieszkaniec miał dostęp do wszystkich usług w zasięgu 15 minut.
Z pozoru wygodne rozwiązanie jest jednak radyklanym ograniczeniem wolności i swobód obywatelskich, które zauważają działacze organizacji „Not our future”, protestującej przeciwko tym rozwiązaniom. Mieszkańcy Oxfordu związaniu z tą organizacją zamierzają wyprodukować specjalne ulotki krytykujące rozwiązania i zachęcające do oprotestowania decyzji władz hrabstwa.
Wesprzyj nas już teraz!
Ulotki krytykujące pomysł mają trafić do wszystkich domów i mieszkań na terenie Oxfordshire. Inicjatorzy zwracają uwagę, że przejazd samochodem przez centrum Oxfordu będzie całkowicie niemożliwy, a przestrzegania przepisów będą „strzegły” specjalne kamery. Po zarejestrowaniu złamania przepisów, kierowców będą czekały znaczące kary.
Hrabstwo przewiduje, że filtry drogowe sprawią, że kierowcy chcący przedostać się do sąsiednich dzielnic czy innej części miasta (w okolicach centrum i śródmieścia), będą zmuszeni do wjechania na obwodnicę. Alternatywą ma być skorzystanie z komunikacji miejskiej.
Może to oznaczać, że kierowca chcący pokonać dystans 1,5 km w obrębie śródmieścia, będzie zmuszony do wjechania na obwodnicę. Następnie przejechania obwodnicą np. 10 km, aby ostatecznie znaleźć się w pożądanym miejscu, nie łamiąc przepisów o specjalnych filtrach drogowych.
Jak podają lokalne media z Oxfordu, wielu mieszkańców miasta ostro sprzeciwia się planom stworzenia sześciu tzw. 15-minutowych dzielnic. Portal oxfordmail.co.uk podaje, że konsultacje wykazały, że większość respondentów w mieście sprzeciwiła się planom władz hrabstwa. Jednak pomimo tego, radni zdecydowali się wprowadzić specjalne filtry drogowe.
„Celem filtrów ruchu jest zmniejszenie natężenia ruchu i korków, uczynienie autobusów szybszymi i bardziej niezawodnymi oraz uczynienie jazdy na rowerze i chodzenia bezpieczniejszymi i przyjemniejszymi” – napisano we wspólnym oświadczeniu Rady Hrabstwa Oxfordshire i Rady Miasta Oxford.
Źródło: oxfordmail.co.uk
Oprac. WMa