Od 1 lipca 2024 roku w stolicy zacznie działać strefa czystego transportu. Do centrum nie wjadą diesle mające więcej niż 18 lat oraz auta benzynowe mające więcej niż 27 lat.
– Jesteśmy przekonani, ze jest to dobra droga, żeby wprowadzić strefę, do której wjazd tymi najbardziej trującymi samochodami będzie zakazany. Plan jest rozpisany od lipca 2024 roku aż do 2032 po to by ograniczać zatrucie powietrza, które ma wpływ na nasze zdrowie – powiedział w środę podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Według analiz wprowadzenie pierwszego etapu (2024 roku) będzie dotyczyło 2 proc aut a w kolejnych etapach 27, 55 i 74 procent (w 2030 r.).
Wesprzyj nas już teraz!
Strefa obejmie większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty a po drugiej stronie Wisły Saską Kępę, część Pragi Północ i Południa.
W strefie będą mogły poruszać się samochody służb ratowniczych, pojazdy zabytkowe, samochody specjalne np. śmieciarki oraz auta osób niepełnosprawnych. Miasto zastanawia się nad wprowadzeniem wyłączeń czasowych np. w przypadku konieczności nagłej jazdy do szpitala.
Strefę będzie kontrolować straż miejska i policja. A za wjazd nieuprawawnionym, „starym samochodem” będzie groził mandat w wysokości 500 złotych. – Zasady są jednakowe dla wszystkich, zarówno dla mieszkańców Warszawy jak i osób przyjezdnych – podkreślił Trzaskowski.
Warto dodać, że jako pierwsze miasto w Polsce STC uchwalił Kraków. Pierwsze – obejmujące mniejszą liczbę starszych samochodów – ograniczenia zaczną obowiązywać od lipca 2024 roku. Kolejne, bardziej restrykcyjne już od lipca 2026 roku. STC w Krakowie obejmuje jednak… cały obszar miasta w jego granicach administracyjnych. W kolejce do STC stoi już Wrocław.
Źródło: PAP/ Oprac. TK
Nie bądź bierny – podpisz petycję – NIE ODDAMY AUT!
Zobacz także:
Elektryczny odjazd. Komu służą „strefy czystego transportu”?