ChatBoty oraz inne maszyny wykorzystujące tzw. sztuczną inteligencję przykuwają uwagę. Tym razem stało się to za sprawą robota „Kopernik”, który rozmawiał z ministrem edukacji m.in. o… potrzebie nauczania łaciny w szkołach.
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek przeprowadził rozmowę z humanoidalnym robotem wykorzystującym sztuczną inteligencję (model językowy GPT3), a przypominającym wyglądem Mikołaja Kopernika.
Szef MEiN pytał „Kopernika” o to, czy lekcje łaciny i filozofii powinny wrócić na stałe do programu nauczania w szkołach.
Wesprzyj nas już teraz!
„Tak, absolutnie. Łacina i filozofia są ważną częścią naszego dziedzictwa historycznego i rozwoju intelektualnego (…) te przedmioty powinny być traktowane jako podstawowe w edukacji młodych ludzi, ponieważ zwiększa to ich zdolności analityczne i twórcze oraz otwiera drzwi do nowych możliwości naukowych” – odpowiedział robot.
Pozostaje pytanie, czy udzielona odpowiedź wynikała rzeczywiście z wnikliwej analizy danych czy też była ukłonem w stronę ministra.
📺Czy łacina powinna wrócić do szkół? To jedno z pytań, które minister @CzarnekP zadał Mikołajowi Kopernikowi, najbardziej zaawansowanemu robotowi humanoidalnemu na świecie, wykorzystującemu model językowy #GPT3. Cała rozmowa już jutro! #Kopernik550 pic.twitter.com/jnKbZT3wVX
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) February 18, 2023
Źródło: PAP/Twitter/Oprac. MA
Moralność, etyka? Dla „sztucznej inteligencji” to pojęcia obce. Liczy się osiągnięcie celu