Realizacja rozporządzenia Komisji Europejskiej zakazującego produkcji i rejestracji nowych samochodów spalinowych jest niemożliwa; nie bierze ono pod uwagę rzeczywistości – przekonuje eurodeputowana PiS Anna Zalewska z Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) Parlamentu Europejskiego. Choć obecnie PiS posługuje się antyunijną retoryką, w 2020 r. Mateusz Morawiecki nie skorzystał z prawa weta w sprawie głosowania nad radykalnym programem klimatycznym Fit for 55.
„Jestem bardzo sceptyczna wobec tego rozporządzenia. Ludzie w Europie dopiero teraz zaczynają sobie uświadamiać, co ich czeka i dopiero teraz zaczynają o tym dyskutować. Zaczynają zbierać informacje i okazuje się, że w tym rozporządzeniu nic się nie spina. Drobny przykład: komponenty do baterii elektrycznych będą tylko i wyłącznie drożeć; w dodatku, niezbędnego do produkcji samochodów elektrycznych litu na terenie UE nie ma. Jest trochę w Portugalii, trochę w Szwecji – ale trzeba by zrujnować środowisko, żeby go wydobywać. I takich absurdów jest znacznie więcej” – podkreśla Zalewska.
„Rzeczywistość pokazuje, że konieczna jest jakaś refleksja nad tym dokumentem, bo jego założenia są zwyczajnie niemożliwe do realizacji. Moja prognoza jest taka, że rozporządzenie to nie wejdzie w życie w 2035 roku. W następnym roku, po wyborach do Parlamentu Europejskiego, prawdopodobnie będzie nowa Komisja Europejska i to zostanie zmienione. Nie zmienia to jednak faktu, że to rozporządzenie już teraz przynosi szkody: destabilizuje rynek i pozbawiając go przewidywalności blokuje inwestycje. Wszyscy się boją, bo nie wiedzą czego się spodziewać” – dodaje europosłanka.
Wesprzyj nas już teraz!
Dopytywana o wyjątek wynegocjowany przez KE i Niemcy dotyczący tzw. e-paliw, czyli paliw syntetycznych, Anna Zalewska nie ma wątpliwości, że RFN chciała załatwić tylko swój egoistyczny interes.
„E-paliwa, to bardzo drogie rozwiązanie, które mimo wszystko wciąż jest eksperymentem. To są raczkujące pomysły na świecie. Niemcy rozpoczęły proces badania e-paliw, w związku z czym chcą korzystać z pieniędzy europejskich na badania i innowacje oraz dopłaty do instalacji” – ocenia polska polityk.
PAP / oprac. PR
AUTA tylko dla BOGATYCH!? Unia już zdecydowała || Komentarz PCh24
Premier: unijny zakaz aut spalinowych nie do zaakceptowania. NIE dla pseudoekologicznych pomysłów