8 sierpnia 2023

Miał być milion samochodów elektrycznych… Jak w praktyce wygląda dziś elektromobilność w Polsce?

(GS/PCh24.pl)

 „Plan rozwoju elektromobilności ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki i polskiej reindustrializacji” (czerwiec 2016 r.), „Elektromobilność pozostaje priorytetem” (listopad 2019 r.), „Polska już dziś jest liderem elektromobilności w Europie” (listopad 2021 r.). Wszystkie powyższe cytaty to słowa premiera Mateusza Morawieckiego. Jak w rzeczywistości wygląda w Polsce „elektromobilna transformacja”? Sprawę prześledził „Dziennik Gazeta Prawna”.

„DGP” przypomina jeszcze jedną „wielką zapowiedź” premiera Morawieckiego, mianowicie, że do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć milion aut elektrycznych. Miało się to stać m. in. za sprawą ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

„Elektro mobilne przepisy” mówią m. in. o tym, że w urzędowych flotach stopniowo powinno pojawiać się coraz więcej aut o napędzie elektrycznym.

Wesprzyj nas już teraz!

„Przepisy ustawy nie precyzują, jaką formę własności mają mieć użytkowane pojazdy. W urzędach zaczęły więc królować elektryki w najmie długoterminowym, które – jak nieoficjalnie słyszymy – pojawiają się tam często nie ze względu na zapotrzebowanie i chęć ochrony środowiska, a raczej przykrą konieczność spełniania ustawowych zapisów”, czytamy.

Słabo rozwinięta infrastruktura ładowania w Polsce i stosunkowo ograniczony zasięg na jednym ładowaniu w zasadzie uniemożliwiają efektywne wykorzystywanie elektryków. – Pracownicy naszego urzędu głównie jeżdżą w dłuższe trasy (inspekcje na terenie całego kraju), co uniemożliwia w większości delegacji wykorzystanie w tym celu auta elektrycznego – tłumaczy w rozmowie z „DGP” Małgorzata Gajęcka z Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego.

„Z podobnymi głosami spotkaliśmy się również m.in. w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, Głównym Inspektoracie Sanitarnym, Głównym Urzędzie Miar, Głównym Inspektoracie Rybołówstwa Morskiego, Urzędzie Transportu Kolejowego czy Wyższym Urzędzie Górniczym. I trudno się dziwić takim tłumaczeniom – w Polsce jest dostępnych zaledwie niecałe 2,9 tys. stacji ładowania, z czego ponad 300 jest zlokalizowanych w samej stolicy”, podsumowuje „DGP”.

Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”, GazetaPrawna.pl

TK

ELEKTROPUŁAPKA. Bez samochodu masz być szczęśliwy [CAŁY FILM]

Jakub Wozinski: Retrofantazja elektromobilności

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(25)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Bez Państwa pomocy nie uratujemy Polski przed planami antykatolickiego rządu! Wesprzyj nas w tej walce!

mamy: 310 301 zł cel: 300 000 zł
103%
wybierz kwotę:
Wspieram