Taki rozmiar strefy czystego transportu to tak naprawdę pułapka na wszystkich mieszkańców Warszawy. Jej granice obejmują większość newralgicznych ulic. Oznacza to, że osoby mieszkające nawet w odległych dzielnicach będą miały z tego powodu duże kłopoty i prędzej czy później będą zmuszone do ponoszenia wydatku na zakup nowego auta – ocenia wiceprzewodniczący miejskiej komisji infrastruktury i inwestycji radny Maciej Binkowski.
Zaznaczył, że są to również bardzo duże zagrożenia i bardzo duże koszty dla branż usługowych, wymagających posiadania samochodu.
„Odzywają się grupy przewoźników autokarowych oraz korzystających z floty busów. Tutaj również ograniczenia związane ze SCT takie branże bardzo mocno dotkną, co będzie oznaczało, że we wszystkich tych usługach koszty po jakimś czasie drastycznie wzrosną” – radny PiS Maciej Binkowski.
Wesprzyj nas już teraz!
Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy od pierwotnego obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Internauci skarżą się m.in. na przewidywane dalsze usuwanie kurów autobusów oraz problemy z dojazdami do szpitali specjalistycznych w ścisłym centrum.
Zwolnione ze spełniania wymagań strefy będą wyłącznie osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie. Reguły SCT zaczną ich jednak dotyczyć od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
PAP / oprac. PR
Warszawa nie chce zostać w tyle. Projekt Strefy Czystego Transportu niczym „komunikacyjny armagedon”