W Warszawie nie odbędzie się lokalne referendum, które wedle pomysłu radnych PiS miałoby za cel poznanie zdania mieszkańców stolicy na temat przyszłej polityki transportowej miasta – czyli planów zwężania ulic, płatnego parkowania czy Strefy Czystego Transportu. Radni KO sprawę uznali za polityczną i zbędną.
Wedle propozycji PiS referendum w Warszawie miało się odbyć 11 lutego 2024 roku, a mieszkańcy stolicy odpowiadaliby na pięć pytać związanych z polityką transportową miasta, w tym na temat zwężania ulic, płatnego parkowania i Strefy Czystego Transportu. Już wiadomo, że głosowanie się nie odbędzie. Pomysł odrzuciła stołeczna rada (19 głosów za referendum i 30 głosów przeciw, przy jednym wstrzymującym).
Przed głosowaniem przewodniczący klubu radnych PiS, Dariusz Figura podkreślał, że w tak istotnych tematach i zmianach, których dotyczyłoby referendum, potrzebny jest głos mieszkańców. Tymczasem przewodniczący klubu KO, Jarosław Szostakowski sprowadził sprawę do poziomu polityki krajowej i osi sporu PiS – KO i przypominał o niewiążącym referendum ogólnokrajowym z 15 października, w którym frekwencja wyniosła 40,91 proc.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak mówił, nie ma powodów, by „warszawiacy byli w tej sprawie znacznie bardziej otwarci na pomysły PiS, niż byli przy okazji referendum, które odbyło się miesiąc temu”. Jak dodał „wybory warszawskie pokazały, że KO ma w Warszawie silny mandat do rządzenia. Te same wybory pokazały, że coraz mniej warszawiaków akceptuje pisowską politykę”.
Radni PiS chcieli w pierwszym pytaniu zapytać mieszkańców czy są za wprowadzeniem tzw. Strefy Tempo 30, czyli ograniczenia prędkości pojazdów do 30 km/h na obszarze 90 proc. powierzchni miasta.
W drugim pytaniu obywatele mieli odpowiedzieć czy są za zwężeniem na terenie Warszawy „kluczowych ulic (na których funkcjonuje komunikacja miejska) przed oddaniem do użytku obwodnicy Śródmieścia”. W trzecim zaś, czy są za rozszerzeniem na terenie Warszawy tzw. Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego bez pozytywnych opinii rad dzielnicowym.
Czwarte pytanie miało dotyczyć likwidacji na terenie Warszawy publicznie dostępnych miejsc parkingowych bez tworzenia co najmniej takiej samej liczby nowych miejsc parkingowych w najbliższej okolicy. W piątym mieszkańcy mieli zadeklarować czy są za utworzeniem w Warszawie tzw. Strefy Czystego Transportu (czyli wykluczenia możliwości wjazdu na teren strefy pewnych kategorii pojazdów), przed rozbudową sieci transportu publicznego o III i IV linię metra.
Źródło: PAP/Oprac. MA