„We Wrocławiu trwają konsultacje społeczne w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu. Chociaż mieszkańcy wypowiedzieli się, że strefy nie chcą, to miasto nie zamierza się wycofywać z wprowadzenia zakazu wjazdu starszych aut”, informuje na łamach serwisu Interia.pl Mirosław Domagała.
Publicysta przypomina, że konsultacje społeczne są wymogiem prawnym i zwraca uwagę, że w przypadku SCT mamy we Wrocławiu do czynienia ze swego rodzaju fenomenem. Dotychczas w zdecydowanej większości przypadków konsultacje społeczne interesowały co najwyżej aktywistów miejskich. Teraz zaś zaangażowało się w nie wielu mieszkańców stolicy Dolnego Śląska.
„Pierwszy etap konsultacji społecznych we Wrocławiu odbył się wiosną 2023 roku. Już wówczas mieszkańcy opowiedzieli się przeciw SCT. Mimo sprzeciwu mieszkańców władze miasta ogłosiły, że… i tak wprowadzą we Wrocławiu SCT, tyle że w łagodniejszej wersji, która zakłada wprowadzenie dłuższych odstępów między kolejnymi etapami „zielonego projektu” oraz wyłączenie mieszkańców z przewidywanych ograniczeń do roku 2030.
Wesprzyj nas już teraz!
Władze Wrocławia „wyciągnęły wnioski” z „wpadki” i drugi etap konsultacji zorganizowano w formie „narady społecznej”, czyli w sposób, w którym mieszkańcy nie mają pełnej swobody wypowiedzi. Z grupy osób, które zgłosiły się do udziału w konsultacjach wylosowanych zostało jedynie 12 osób. „Pierwsze ze spotkań odbyło się 18 listopada, kolejne odbędzie w sobotę, 25 listopada, a ostatnie – 2 grudnia”, czytamy w Interii.
„Plan wprowadzenia strefy czystego transportu we Wrocławiu podzielony został na trzy – liczące po pięć lat – etapy. W pierwszym, od 2025 do 2030 roku z wymogów brzegowych dotyczących norm emisji spalin mają być zwolnione pojazdy należące do mieszkańców strefy:
Etap 1 (2025 rok) – strefa będzie zamknięta dla aut benzynowych, które nie spełniają normy emisji Euro 3 (od rocznika 2001) i diesli, które nie spełniają normy emisji spalin Euro 4 (od rocznika 2006),
Etap 2 (2030 rok) – podniesienie limitu dla silników benzynowych do Euro 4 (od rocznika 2006) i dla silników wysokoprężnych do Euro 5 (od rocznika 2010),
Etap 3 (2035 rok) – podniesienie limitu dla silników benzynowych do Euro 5 (od rocznika 2011) i dla silników wysokoprężnych do Euro 6 (od rocznika 2014).
Przez pierwsze 5 lat obowiązywania strefy z ograniczeń wjazdu miałyby zostać zwolnione pojazdy należące do osób mieszkających na terenie strefy”, przypomina Domagała.
„Sama strefa objąć ma powierzchnię 17,5 km kw. – głównie śródmieście i część miasta, w której zachowała się niemiecka, przedwojenna zabudowa. Chodzi o:Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie, Przedmieście Świdnickie, część osiedla Szczepin”. To stanowi ok. 6 proc. powierzchni miasta, na którym zameldowanych jest 22,5 proc. mieszkańców Wrocławia, podsumowuje publicysta.
Źródło: Interia
Polacy nie chcą delegalizacji samochodów spalinowych! Podpisz pilny APEL do polskich władz!