Kard. Robert McElroy z San Diego w USA ujawnił, że uczestnicy Synodu o Synodalności myślą poważnie o wprowadzeniu diakonatu kobiet. Przemawiając na dorocznym kongresie edukacji religijnej w Los Angeles stwierdził, że miałoby to zostać wprowadzone poprzez rezygnację z – jak się wyraził – „diakonatu przejściowego” (ang. transitional diaconate), co pozwoliłoby na „łatwiejsze” zorganizowanie i wdrożenie nowej posługi kobiet.
Innymi słowy, chodzi o rezygnację z trzech stopni sakramentu święceń – diakonatu, prezbiteratu i episkopatu. Teraz stopnie miałyby być już tylko dwa.
Według McElroya na ostatnim Synodzie o Synodalności w Rzymie uczestnicy dość zgodnie uznali, że czas na „zmianę paradygmatu” w sprawie roli kobiet w Kościele.
Wesprzyj nas już teraz!
Położenie kresu „diakonatowi przejściowemu” miałoby oznaczać, że diakonat nie będzie już ostatnim krokiem przed uzyskaniem święceń kapłańskich, ale osobną posługą. Według McElroya „rozłączenie diakonatu od kapłaństwa” ułatwiłoby wprowadzenie diakonatu kobiet.
Wydaje się, że kard. McElroy bynajmniej nie zmyśla. Kilka dni temu papież Franciszek powołał sześciu nowych doradców Sekretariatu Synodu Biskupów. To osoby, które mają pomóc w przygotowaniu październikowej sesji Synodu o Synodalności. Sesja ma zakończyć się przyjęciem finalnego dokumentu i dać początek kolejnej reformie Kościoła. Wśród nowych doradców znajdują się trzy zwolenniczki diakonatu kobiet.
Doradcami zostali: ks. Alphonse Borras z Belgii, ks. Gilles Routhier z Kanady, ks. Ormond Rush z Austrii, s. Birgit Weiler z Niemiec, Maria Clara Luchetti Bingemer z Brazylii oraz Tricia Bruce z USA.
Birgit Weiler posługuje w Peru. Łącząc światy Ameryki Południowej i teologii niemieckojęzycznej działała intensywnie przy organizacji Synodu Amazońskiego. W ubiegłym roku s. Weiler stwierdziła, że kobiety w Amazonii udzielają wielu sakramentów. Mają też… słuchać spowiedzi. – To są de facto spowiedzi, których słuchamy. Nie możemy jednak formalnie udzielić rozgrzeszenia – mówiła, apelując o wprowadzenie sakramentalnego diakonatu kobiet. Siostra Weiler jest zaangażowana w prace niemieckiej Drogi Synodalnej; działa też w synodalnych strukturach latynoamerykańskich.
Maria Clara Lucchetti Bingemer rozwija teologię feministyczną. Jest zwolenniczką nie tylko diakonatu, ale i kapłaństwa kobiet. W nagraniu z 2017 roku przekonywała, że nie ma zasadniczych powodów, by nie wyświęcać kobiet na księży.
Tricia Bruse w 2021 roku opublikowała wraz z dwiema innymi „teolożkami” artykuł, w którym argumentowała na rzecz zmiany roli kobiet w Kościele, ubolewając nad wykluczeniem ich od święceń i przekonywała, że już dzisiaj wiele kobiet działa w Kościele de facto jako diakonisy.
Kilka tygodni temu papież Franciszek zorganizował obrady elitarnej Rady Kardynałów, która wspomaga go przy opracowywaniu najważniejszych reform w Kościele. Spotkanie przygotowała merytorycznie włoska zakonnica, która wspiera diakonat kobiet. Zaprosiła anglikańską „biskup” Jo Bailey Wells, która opowiadała o doświadczeniu „posługi kobiet” we Wspólnocie Anglikańskiej. Papież miał być tym żywo zainteresowany, a według włoskiej zakonnicy – jest też zdeterminowany do wprowadzenia diakonatu kobiet w Kościele, zastanawia się tylko, jak konkretnie to przeprowadzić.
Źródła: cruxnow.com, PCh24.pl
Pach