„Dla wielu transpłciowych kobiet żyjących na marginesie społeczeństwa, Kościół katolicki jest przystanią, a papież Franciszek osobistym bohaterem” – przekonuje The New York Times. Od 3 września papież Franciszek odbywa swoją najdłuższą pielgrzymkę po Azji Południowo-Wschodniej oraz Oceanii.
W artykule „Papież ma zagorzałych fanów wśród indonezyjskiej społeczności transpłciowej”, NYT przytacza relacje mężczyzn cierpiących na zaburzenia tożsamości płciowej. Rozmówcy gazety przekonują, że w Kościele znaleźli bezpieczną przystań dla swojego zaburzenia, a papież Franciszek ze swoim „przesłaniem akceptacji dla środowiska LGBT+” stał się kimś na wzór osobistego bohatera.
„Kiedy wybraliśmy Franciszka na papieża, zdałem sobie sprawę, że Bóg naprawdę nas słucha” – mówi w artykule osoba o pseudonimie Mami Yuli, lider „społeczności trans” w Dżakarcie. NYT opisuje mężczyznę jako osobę, która „lobbowała w Kościele” na rzecz spraw LGBT+. „To nie papież, ale sam Bóg nas odwiedza” – uważa Yuli.
Wesprzyj nas już teraz!
Yuli dodał, że „nigdy nie było kogoś o tak wysokim profilu, kto wysyłałby przesłanie inkluzywności” w odniesieniu do homosseksualistów i osób trans w Indonezji. Według The New York Times, archidiecezja Dżakarty przyjęła liberalne podejście do transpłciowości, podążając za Franciszkiem.
„Papież Franciszek kilkakrotnie wzywał nas, abyśmy ich nie osądzali” – relacjonuje ks. Agustinus Kelik Pribadi z parafii św. Szczepana w Południowej Dżakarcie. Archidiecezja miała „zaopiekować” się osobami trans za sprawą Ignatiusa Suharyo Hardjoatmodjo, arcybiskupa Dżakarty, mianowanego na kardynała przez Franciszka w 2019 r.
W efekcie nowej polityki – jak przekonuje NYT – „dziesiątki” zdezorientowanych płciowo mężczyzn, którzy nie zostali wychowani jako katolicy, „zostało ochrzczonych w Dżakarcie w ostatnich latach”. Ale wraz z przyjęciem sakramentu, wielu nie z nich nie tylko nie porzuca grzesznego stylu życia, ale wydaje się tym otwarciej celebrować tożsamość sprzeczną z nauczaniem Kościoła.
„Kiedy chodzę do kościoła, nikt mnie nie osądza” – mówi Timesowi „pani Gondhoadjmodjo”, mężczyzna ochrzczony w 2022 roku, który dzięki Kościołowi „zaczął pracować jako nauczycielka”. Ponad 50 osób opisanych jako „kobiety trans” uczestniczy raz w miesiącu w „spotkaniu modlitewnym” w katedrze w Dżakarcie, przyznał z kolei ks. Adrianus Suyadi, jezuita i opiekun świątyni.
Indonezja to w większości konserwatywnie muzułmański kraj, w wielu regionach faktycznie panuje prawo szariatu, a jedynie 5 proc. społeczeństwa opowiada się za akceptacją jakiejkolwiek formy homo-związków. Trwającą pielgrzymkę Franciszek zaczął 3 września od Indonezji, stamtąd poleciał do Port Moresby, stolicy Papui-Nowej Gwinei, niepodległej części wyspy Nowa Gwinea. Następnie odwiedzi Timor Wschodni i Singapur.
Źródło: nytimes.com / lifesitenews.com
PR
Franciszek w Indonezji. Chrześcijaństwo i islam… wspólną drogą ku „światłu”