Bydgoska Pesa obroniła kontrakt na dostawę 62 pociągów elektrycznych dla rumuńskich kolei. W Rumunii polska firma zbuduje trzy centra serwisowe, a pierwsze testy pociągów zaczną się w połowie przyszłego roku.
– Procedura odwoławcza dotycząca przetargu na dostawę 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Rumuńskich została wyczerpana w ubiegłym tygodniu – powiedziała PAP Hanna Wiśniewska-Sirbu, przedstawicielka Pesy w Rumunii.
Jak dodała, w ramach kontraktu Pesa zbuduje w Rumunii trzy centra serwisowe – w Bukareszcie, Jassach i Klużu-Napoce.
Wesprzyj nas już teraz!
– Testy w Rumunii rozpoczynamy w połowie przyszłego roku we współpracy z rumuńskim AFER (Rumuński Zarząd Kolei, Autoritatea Feroviara Romana) – zapowiada Wiśniewska-Sirbu.
– Mamy nadzieję, że pociągi przybędą pod koniec przyszłego roku lub na początku 2026 roku, a następnie w latach 2026-2027 wszystkie pociągi zostaną dostarczone – mówił w środę podczas targów Innotrans w Berlinie Stefan Roseanu, dyrektor rumuńskiego Urzędu ds. Reformy Kolei (ARF), cytowany przez portal Clubferoviar.ro.
Kontrakt Pesy przewiduje zamówienie 62 elektrycznych pociągów regionalnych wraz z 15-letnią obsługą. Jak pisze portal Rynek Kolejowy, warta 3 mld złotych umowa na dostawę 62 jednostek jest największym kontraktem w historii polskiego producenta.
Portal zwraca uwagę, że Pesie udało się wejść na rumuński rynek, dotychczas zdominowany przez Alstom.
Pesa wygrała przetarg i podpisała umowę na początku roku, jednak rywalizujący z nią o rumuński rynek francuski Alstom podważył wyniki przetargu i dwukrotnie odwoływał się od decyzji, przyznającej kontrakt Pesie.
„Francuski gigant wciąż walczy jednak o (drugie) zamówienie na pociągi Inter-Regio i to mimo tego, że w obu przypadkach umowy zostały już podpisane a ich realizacje trwają” – pisze Rynek Kolejowy.
Na przełomie roku Pesa zawarła w Rumunii dwie umowy na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Rumuńskich. Łączna wartość kontraktów to około 4 mld zł.
W grudniu 2023 r. Pesa Bydgoszcz podpisała umowę na dostawę dla Kolei Rumuńskich 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Inter-Regio z opcją na dodatkowe dziewięć pociągów. Następnie w styczniu 2024 r. zawarła umowę na dostarczenie 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych (pociagi regionalne) dla Kolei Rumuńskich. W obu postępowaniach konkurentem Pesy był Alstom. O ile w przypadku umowy dotyczącej 62 pociągów, sprawa została już ostatecznie rozstrzygnięta na korzyść Pesy, to francuski gigant wciąż walczy o podważenie drugiego kontrakt. Ostatecznego rozstrzygnięcia prawnego należy się spodziewać w ciągu kilku tygodni.
Pesa, pomimo sporów prawnych, rozpoczęła realizację podpisanych kontraktów.
Źródło: PAP / Justyna Prus, Bukareszt