Grupa Volkswagen planuje zamknięcie co najmniej trzech fabryk w Niemczech i zwolnienie dziesiątek tysięcy pracowników – ogłosiła w poniedziałek szefowa rady zakładowej firmy Daniela Cavallo. „Żadna z fabryk nie jest bezpieczna” – podkreśliła.
Cavallo poinformowała, że plany redukcji miejsc pracy dotyczą wszystkich zakładów Volkswagena w Niemczech. Firma ta zatrudnia około 120 tys. osób w kraju, a połowa z nich pracuje w Wolfsburgu w Dolnej Saksonii.
Volkswagen posiada dziesięć fabryk w Niemczech, z których sześć znajduje się Dolnej Saksonii, trzy w Saksonii i jedna w Hesji – podał portal tagesschau.
Wesprzyj nas już teraz!
Szczególnie zagrożony cięciami jest zakład produkcyjny w Osnabrueck (Dolna Saksonia), który niedawno stracił zamówienie od Porsche – przekazała Cavallo.
Według szefowej rady zakładowej Volkswagena o planach cięć zostali poinformowani wcześniej wszyscy pracownicy. Zarząd planuje też przymusowe zwolnienia, a poszczególne działy fabryk mają zostać zamknięte lub przeniesione za granicę – powiedziała Cavallo. Z decyzją kierownictwa nie zgadzają się związkowcy. Jak przekonuja, jeszcze do niedawna było nie do pomyślenia, by gigant europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zamykał fabryki w ojczyźnie.
Rząd Niemiec w poniedziałek wezwał koncern do ratowania miejsc pracy. Według rzecznika rządu dla kanclerza Olafa Scholza istotne jest to, aby „ewentualne błędne decyzje kierownictwa z przeszłości nie działały na szkodę pracowników”. Celem pozostaje zachowanie i zabezpieczenie miejsc pracy – przekazano.
Spadek popytu na samochody spalinowe, których produkcja na terenie UE zostanie zdelegalizowana w 2035 r., miał rekompensować rozwój elektromobilności. Jak się jednak okazuje, europejski rynek pojazdów bateryjnych został zdominowany przez podmioty z Chin, a sam popyt na auta bateryjne słabnie z roku na rok.
W pierwszym kwartale 2024 roku udział sprzedaży modeli bateryjnych w Niemczech wyniósł zaledwie 11,9 proc. Dla porównania rok temu było to jeszcze 16 proc. Jednocześnie w 2023 roku w Niemczech wyprodukowano rekordową liczbę samochodów elektrycznych, które teraz masowo zalegają na parkingach i lotniskach
PAP / oprac. PR
Niemcy: O jedną czwartą więcej upadłości firm niż przed rokiem. Co dalej z Volkswagenem?