Dziesiątki tysięcy hektarów chronionego lasu deszczowego w Amazonii jest wycinanych pod budowę czteropasmowej autostrady do miasta Belem w Brazylii, gdzie odbędzie się listopadowy szczyt klimatyczny COP30 – poinformowała stacja BBC.
Autostrada ma ułatwić dostanie się do miasta, które przyjmie podczas konferencji ponad 50 tys. gości.
Władze przekonują, że droga jest budowana w sposób nienaruszający równowagi ekologicznej. Część mieszkańców i obrońcy przyrody są oburzeni, uznając wycinanie lasu za sprzeczne z celem szczytu.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak podkreśla BBC, pod budowę autostrady wykarczowano już pas lasu deszczowego długości ponad 13 kilometrów, a koparki usuwają poszycie leśne.
Mężczyzna mieszkający ok. 200 metrów od miejsca budowy powiedział BBC, że utrzymywał się ze zbierania owoców rosnących w okolicy drzew euterpy warzywnej, ale wszystkie zostały wycięte i jego rodzina straciła źródło zarobku. Jak podkreślił, nie otrzymał od państwa rekompensaty. Obawia się także dalszego wylesienia tych terenów, gdy staną się bardziej dostępne komunikacyjnie.
Społeczność, w której żyje mężczyzna, nie będzie miała połączenia z autostradą, która zostanie z obu stron ogrodzona murem. – Jeśli ktoś zachoruje i będzie musiał pojechać do centrum Belem, nie będzie mógł z niej skorzystać – podkreślił.
Autostrada oddzieli dwa fragmenty chronionego lasu. Naukowcy obawiają się, że rozbije to ekosystem i zaburzy przemieszczanie się dzikich zwierząt.
Władze Brazylii twierdzą, że autostrada stworzy możliwość skoncentrowania się na potrzebach Amazonii, będzie szansą pokazania lasu światu i zaprezentowania, co rząd federalny zrobił, by ją chronić.
Sardinha podkreśliła jednak, że rozmowy COP30 będą się toczyć „na bardzo wysokim szczeblu, wśród biznesmenów i przedstawicieli rządu”, a mieszkańcy Amazonii nie będą słyszani.
Rząd stanu Para wystąpił z inicjatywą zbudowania autostrady już w 2012 r., ale projekt był wielokrotnie odkładany z powodu obaw o skutki dla środowiska. Teraz znalazł się wśród 30 projektów infrastrukturalnych zatwierdzonych, by „zmodernizować” Belem i przygotować je do szczytu.
Sekretarz ds. infrastruktury w rządzie stanu Para, Adler Silbeira, stwierdził, że autostrada nie narusza równowagi ekologicznej i stanowi „ważną ingerencję komunikacyjną”. Zapewnił, że zostaną zbudowane przejścia dla zwierząt umożliwiające im pokonanie przeszkody, wzdłuż zostaną poprowadzone ścieżki rowerowe, a oświetlenie zapewnią baterie słoneczne.
Rząd Brazylii zainwestuje ponad 81 mln dolarów w rozbudowę lotniska w Belem, by mogło ono przyjąć „7 do 14 mln pasażerów”. Powstaje też nowy park miejski o powierzchni 500 tys. metrów kwadratowych, w którym oprócz restauracji i kompleksu sportowego będą też tereny zielone.
Źródło: PAP
RoM