Znany algierski islamolog Said Djabelkhir został skazany na trzy lata więzienia za to, że w 2020 roku napisał na Facebooku, iż składanie ofiar z baranów istniało przed powstaniem islamu. Naukowiec napisał również, że niektóre opowieści z Koranu nie są faktami historycznymi, lecz mają na celu jedynie przekaz muzułmańskich wartości. Sąd w Sidi M’hamed uznał to za obrazę islamu.
Said Djabelkhair, 56-letni specjalista od sufizmu, mistycznego nurtu w islamie, został zadenuncjowany przez kolegę z uczelni, wykładowcę informatyki na uniwersytecie w Sidi Bel-Abbès. Denuncjatora wsparło siedmiu prawników, którzy domagali się kary dla naukowca. To konsekwencja wpisu w mediach społecznościowych, gdzie islamolog napisał m.in., że część historii zawartych w Koranie nigdy się nie wydarzyła.
Podczas procesu islamolog bronił się przed zarzutem mówiąc, że jego wypowiedź była częścią refleksji akademickiej i że został oskarżony „przez osoby nie mające żadnych kompetencji w dziedzinie religii”. Ostatecznie sąd w Sidi M’hamed uznał, że naukowiec dopuścił się przekroczenia prawa i obraził Koran i wyznawców Mahometa. Za popełniony czyn został skazany na trzy lata więzienia.
Wesprzyj nas już teraz!
Djabelkhir i jego adwokat Moumen Chadi wyrazili zdumienie wyrokiem i surowością kary, zapowiedzieli odwołanie się od niego nawet do sądu najwyższego, gdyby zaszła taka potrzeba. – To walka, którą trzeba kontynuować, o wolność sumienia, wolność myśli i wolność wypowiedzi – oświadczył islamolog.
Algierskie prawo pozwala skazać na karę od trzech do pięciu lat więzienia i/lub karę grzywny za obrazę proroka Mahometa, za dyskredytowanie dogmatów lub nakazów islamu, który jest w tym kraju religią państwową.
W niedawnym wywiadzie dla agencji AFP Djabelkhir wyraził pogląd, że „konieczne jest podjęcie wielkiego wysiłku nowej refleksji nad tekstami założycielskimi islamu, gdyż ich tradycyjna lektura nie odpowiada już oczekiwaniom, potrzebom i pytaniom współczesnego człowieka. Dodał, że wahabici, którzy są rygorystycznym odłamem islamu, chcą narzucić wszystkim muzułmanom swą lekturę tych tekstów jako prawdy absolutnej, czemu on sprzeciwia się w swoich pismach.
Źródło: KAI
WMa