Administratorzy Facebooka, którzy zablokowali możliwość wymiany linków do artykułów prasowych między użytkownikami z Australii, znieśli swoje zarządzenie. Zakaz wprowadzono w trakcie prac nad nowym prawem, nakładającym na platformę konieczność rekompensaty redakcjom za udostępnianie publikowanych przez nich treści.
Australijczycy przez ponad tydzień pozbawieni byli możliwości linkowania do artykułów prasowych, zarówno lokalnych, ogólnokrajowych jak i międzynarodowych. Rząd w Canberrze planuje wprowadzić nowe prawo, nakładające na właścicieli platform społecznościowych konieczność wynagrodzenia za udostępniane przez użytkowników treści.
Wesprzyj nas już teraz!
Przepisy przewidują wprowadzenie instytucji niezależnego obserwatora, określającego wysokość zapłaty autorom linkowanych treści, w zależności od osiąganych w mediach społecznościowych zasięgów.
W odpowiedzi na plany rządu i nie chcąc narazić się na niespodziewane koszty, Facebook wyłączył na tydzień możliwość udostępniania linków do artykułów prasowych. Wczoraj cofnął swoje zarządzenie, dochodząc do porozumienia z australijskim rządem. „Rząd wyjaśnił, że zachowamy możliwość decydowania o tym, czy wiadomości pojawią się na Facebooku, abyśmy automatycznie nie podlegali przymusowym negocjacjom”- powiedział w oświadczeniu Campbell Brown, szef działu informacyjnego Facebooka.
„Obecne ustalenia zapewniają większą elastyczność platformom cyfrowym i zachęcają teraz wydawców do zawierania umów handlowych, zamiast uciekać się do rozwiązań arbitrażowych” – powiedział stacji NBC News rzecznik Facebooka, Adam Isserlis.
Minister finansów Josh Frydenberg powiedział, że poprawki „wzmocnią pozycję regionalnych i małych wydawców w uzyskiwaniu odpowiedniego wynagrodzenia za korzystanie z ich treści przez platformy cyfrowe”. Facebook, idąc na ugodę z rządem postąpił nieco inaczej niż wcześniej Google. Spółka, wyprzedzając rządowe plany, ogłosiła niedawno kilka wielomilionowych transakcji z australijskimi wydawcami, aby uniknąć podporządkowania zbliżającemu się ustawodawstwu.
Źródło: nbcnews.com
PR