W społeczeństwie nie ma miejsca na zabawki neutralne płciowo – stwierdził ostatnio szef australijskiego rządu Tony Abbott. Premier wzywa do bojkotu kampanii, wszczętej przez senator „Partii Zielonych” domagającej się nieróżnicowania zabawek dla dziewcząt i chłopców.
Wg Abbota rodzice nie powinni zezwalać chłopcom na bawienie się zabawkami dla dziewcząt. – Niech chłopcy będą chłopcami, a dziewczynki dziewczynkami – przekonywał za pośrednictwem mediów australijski polityk.
Wesprzyj nas już teraz!
Abbot bojkotuje akcję senator Larissę Waters. Tłumaczy ona, że kampania „Grudzień bez płci” ma na celu przełamać stereotypowe zachowania rodziców kupujących pod choinkę lalki dla dziewczynek i ciężarówki dla chłopców.
Konserwatywny premier, który ma trzy córki uważa, że rodzice powinni mieć możliwość decydowania, co jest w najlepszym interesie ich dzieci.
Kampania którą zainicjowała Waters, a która odnosi się do konwencji oenzetowskiej, wzywa rodziców do wysyłania za pośrednictwem poczty elektronicznej deklaracji, że „nie godzą się na stereotypy związane z płcią pod swoją choinką”.
Waters chce, by parlament wprowadził prawo, zobowiązujące producentów zabawek do robienia katalogów neutralnych płciowo. Chodzi o to, żeby nie stosować podziału na różowe i niebieskie strony, prezentujące osobno zabawki dla chłopców i dziewczynek. Posłanka uważa, że takie różnicowanie przyczynia się do wzmacniania stereotypów między mężczyznami i kobietami.
– Wprowadzenie tak silnych stereotypów dotyczących płci w młodym wieku może mieć długotrwałe skutki. Może wpływać na postrzeganie siebie i aspiracje zawodowe – uzasadniała sens kampanii Waters.
Wg senator, stereotypy dotyczące dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn utrwalają nierówność płciową, która rodzi bardzo poważne konsekwencje, takie jak przemoc w rodzinie i różnice w wynagrodzeniach kobiet oraz mężczyzn.
Konserwatywny senator Cory Bernardi wspiera premiera. Uwagi Waters uważa za „dziwaczne”. – Mam nadzieję, że Mikołaj przyniesie senator Waters rozsądek na Boże Narodzenie – stwierdził krótko.
Podobne kampanie prowadzone w ostatnich latach w Wielkiej Brytanii sprawiły, że popularna sieć sklepów Harrods zrezygnowała z wyznaczania stref dla dziewcząt i chłopców, w to miejsce wprowadzając neutralny płciowo podział tematyczny. Podobnie zrobiła sieć sklepów Hamleys.
Źródło: teletelegraph.co.uk., au.news.yahoo.com., AS.