Skąd polska młodzież czerpie wiedzę o zmianach klimatycznych? To pytanie zadali autorzy badania „Uczniowie wobec zmian klimatu” przeprowadzonego przez Uniwersytet Śląski we współpracy z EUROPE DIRECT. I choć niemal 70 proc. uczniów uważa, że tematyka związana z globalnym ociepleniem jest ważna, to już niekoniecznie chce o niej czytać.
Zaledwie 8,15 proc. badanych deklaruje, że sięga po książki związane z tematyką zmian klimatu. Aż 91,85 proc. przyznało, że nie czyta książek o tej problematyce. Skąd zatem młodzież czerpie wiedzę na tak ważne, w ich przekonaniu, tematy?
Przede wszystkim z filmów, choć jakikolwiek tytuł potrafiło wymienić zaledwie 31,7 proc. badanych uczniów. Oprócz serii dokumentalnych BBC czy programów Davida Atenborough, wśród wymienionych tytułów znalazły się takie produkcje jak „WALL-E”, „Księżniczka Mononoke”, „Avatar”, „Avengers: Infinity War” czy nawet… „Squid Game”.
Wesprzyj nas już teraz!
69,68 proc. uczniów uważa, że tematyka związana ze zmianami klimatu jest ważna. 17,36 proc. deklaruje zaangażowanie się w aktywności na rzecz klimatu. Do takich czynności zaliczają działania prowadzone w domu (segregowanie śmieci, kupowanie używanych ubrań), korzystanie z komunikacji miejskiej, zaprzestanie jedzenia mięsa, działania w mediach społecznościowych (udostępnianie postów o takiej tematyce), czy uczestnictwo w akcjach organizowanych w szkole (sprzątanie świata, konkursy ekologiczne itp.).
Jednocześnie lęk o przyszłość związany z kryzysem klimatycznym odczuwa 56,48 proc. badanych. 18 proc. odpowiedziało, że nie wie. 69,85 proc. badanych wierzy, że poprzez różnorodne działania można powstrzymać katastrofę klimatyczną, a 55,34 proc. odpowiedziało, że zdaje sobie sprawę, że ochrona planety oznacza rezygnację z pewnych udogodnień współczesnej cywilizacji.
Źródło: niezalezna.pl / teraz-srodowisko.pl
PR