Znany katolicki autor książek i publicysta wyraził swoje poparcie dla listu czterech kardynałów wyrażających wątpliwości dotyczące adhortacji Amoris Laetitia. Jego zdaniem źródłem problemu jest etyka sytuacyjna i negacja obiektywnej prawdy. Co jednak z kontrowersyjną wypowiedzią Franciszka o komunizmie? Czy nie kłóci się ona z tradycyjną nauką Kościoła? Autor postuluje przedstawienie pytań do papieża także w tej sprawie.
Zdaniem Luiza Sérgio Solimeo, pewne poglądy obecne także w adhortacji apostolskiej Amoris Laetitia przywołują na myśl etykę sytuacyjną, odrzuconą przez Piusa XII w 1952 roku podczas przemówienia do Światowej Federacji Żeńskiej Młodzieży Katolickiej. Tu właśnie, według komentatora znajduje się główne źródło problemu związane z adhortacją Amoris Laetitia.
Wesprzyj nas już teraz!
Wątpliwości – dubia – dotyczące tej adhortacji przedstawili Ojcu Świętemu czterej dostojnicy kościelni. Kardynałowie Leo Cardinal Burke, Walter Brandmüller, Joachim Meisner i Carlo Caffara zadali pięć pytań dotyczących między innymi możliwości przyjmowania Komunii św. przez niektórych rozwiedzionych w ponownych związkach i dalszego obowiązywania nauki świętego Jana Pawła II o czynach wewnętrznie złych.
Papież nie odpowiedział na dubia wprost, jednak w wywiadzie dla „Avvenire”, gazety włoskich biskupów opublikowanym 18 listopada stwierdził, że krytycy Amoris Laetitia postrzegają świat w czarno-białych barwach. Zarzucił im lekceważenie zmienności życia.
Luiz Sérgio Solimeo oprócz pełnego poparcia dla czterech kardynałów, proponuje wyrazić także wątpliwości dotyczące zmian kontrowersyjnych wypowiedzi papieża Franciszka w sprawach społecznych. Louis Sergio Solimeo przytacza tą, która padła w rozmowie z włoską świecką gazetą „La Repubblica”. W wywiadzie z Eugenio Scalfarim opublikowanym 11 listopada 2016 roku papież uznał nierówności za „największe zło istniejące na świecie”.
Dziennikarz zapytał czy papież ma na myśli marksistowski typ społeczeństwa. Franciszek stwierdził, że wielokrotnie zarzucano mu komunizm. Tymczasem to komuniści przyjęli jego zdaniem myślenie chrześcijańskie, a nie odwrotnie. O wywiadzie doniosło Radio Watykańskie i L’Osservatore Romano.
Luiz Sérgio Solimeo twierdzi, że ta wypowiedź jest trudna do pogodzenia z tradycyjną nauką Kościoła. Postuluje zatem sformułowanie wątpliwości dotyczących nauczania społecznego Kościoła, na wzór dubiów dotyczących Amoris Laetitia. Watykan musiałby odpowiedzieć na nie „tak” lub „nie” – zgodnie z zasadami „dubiów. Publicysta sugeruje, by pytania brzmiały następująco:
1. „Czy w świetle oświadczenia nierówność to największe zło istniejące na świecie można nadal podtrzymywać tradycyjne katolickie nauczanie, że nierówność bogactwa jest uzasadniona i zgodna z porządkiem ustanowionym przez Boga?
2. Na przykład czy nauczanie Piusa XII z jego encykliki Sertum Laetitiae z 1939 roku pozostaje prawdziwe?
Godny czci jest biedny, który boi się Boga, ponieważ ich jest Królestwo Niebieskie, i ponieważ z ochotą obfitują oni w duchowe łaski. Ale bogaci, jeśli są prawi i uczciwi, z Bożego mandatu rozdzielają i zabezpieczają dobra światowe; jako posłowie Bożej Opatrzności pomagają oni biednym, przez których często otrzymują dary dla duszy i którzy – taką mają oni nadzieję – przewodzą im do wiecznego tabernakulum.
Bóg, który zaopatruje wszystkich, w zamiarze największej hojności zarządził, aby dla ćwiczenia się w cnotach i dla wypróbowania swej wartości, istnieli na świecie bogaci i biedni; ale nie chce On, żeby niektórzy byli przesadnie bogaci, podczas gdy inni są tak ubodzy, że brakuje im samych najniezbędniejszych rzeczy do życia. Ale dobrą matką cnoty jest prawdziwe ubóstwo, które zyskuje się trybem życia, przez codzienną pracę w zgodzie ze słowami Pisma Świętego: Nie dawaj mi bogactwa ni nędzy, żyw mnie chlebem niezbędnym.
3. W świetle twierdzenia, że to komuniści myślą jak chrześcijanie czy następujące twierdzenia z encykliki Piusa XI Divini Redemptoris pozostają prawdziwe:
a) Komunizm to szatańska zaraza, której przeciwstawimy świetlaną naukę Kościoła.
b) Komunizm wypływa z szatańską logiką z zanieczyszczonego źródła.
c) System ten głosi zasadę absolutnej równości, odrzucając wszelką hierarchię i wszelki autorytet ustanowiony przez Boga, także autorytet rodziców.
d) Komunizm jest całkowicie przeciwny samemu prawu naturalnemu.
4. Czy nadal prawdziwe jest nauczanie tego samego papieża z encykliki Quadragesimo Anno (1931), że nikt nie może być jednocześnie dobrym katolikiem i prawdziwym socjalistą”.
Luiz Sérgio Solimeo wzywa, by w obliczu kryzysu uciekać się do Matki Bożej.
Źródła: tfp.org / opoka.org.pl / ptm.rel.pl
mjend