21 listopada 2024

Będą obowiązkowe Strefy Czystego Transportu? Rządowy projekt wrócił do komisji sejmowej

(Fot. PCh24.TV)

Sejm skierował projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych do ponownych prac w komisjach. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których notowane są przekroczenia norm jakości powietrza, obowiązku ustanowienia Stref Czystego Transportu oraz zakupu autobusów wyłącznie zeroemisyjnych.

W środę wieczorem w Sejmie odbyło się drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W związku z przedłożonymi w drugim czytaniu poprawkami, projekt ponownie skierowano do połączonej Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

W czasie dyskusji nad projektem, poparcie dla niego wyraziły kluby KO, Polska 2050-TD, PSL-TD. Klub Konfederacji złożył z kolei wniosek o odrzucenie projektu w całości.

Wesprzyj nas już teraz!

Wcześniej sejmowe komisje infrastruktury oraz samorządu terytorialnego wprowadziły kilka poprawek do projektowanych przepisów. Miały one ulżyć samorządom i administracji rządowej w procesie wymiany floty pojazdów na zeroemisyjne i ułatwić ich wykorzystanie w parkach narodowych.

Projekt noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. Zgodnie z projektem w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania Stref Czystego Transportu, w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu. Przekroczenia średniorocznego poziomu tego zanieczyszczenia odnotowano do tej pory w czterech miastach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, czyli w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.

Jednak z analiz ruchu społecznego Nie Oddamy Miasta wynika, że niebawem nastąpi zaostrzenie obowiązujących norm jakości powietrza, co w efekcie sprawi, że obowiązek wprowadzenia SCT obejmie nawet kilkanaście polskich miast. Więcej o sprawie TUTAJ

W związku z projektowanymi przepisami, Ruch zwrócił się do posłów komisji z wnioskiem o wysłuchanie publiczne. Zgłosił go Bartłomiej Pejo, poseł Konfederacji.  Wniosek przepadł głosami posłów koalicji rządzącej. Ruch Nie Oddamy Miasta uruchomił też petycję do posłów, w której apeluje o odrzucenie projektu. Petycję można podpisać TUTAJ.

Z projektu wynika też, jeśli chodzi o komunikację miejską, że od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować autobusy wyłącznie zeroemisyjne. „Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania” – informowano w komunikacie po posiedzeniu rządu.

Część posłów podczas prac nad projektem apelowała o dopuszczenie możliwości kupna przez samorządy dużych miast autobusów na biogaz, których eksploatacja – ich zdaniem – będzie najtańsza. „Prawda jest taka, że rynek transportu drogowego to będzie elektromobilność” – wskazywał wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta. Zwracał uwagę, że taki wymóg wynika z unijnego prawodawstwa, które przewiduje wsparcie dla technologii elektrycznych i wodorowych w transporcie.

Wiceminister zwrócił też uwagę, że samorządy będą miały 16 lat na pełną wymianę floty pojazdów. Wskazał, że już wymieniają one pojazdy w tempie „mniej więcej 450 autobusów rocznie”. „Koszt wymiany to około 900 mln zł rocznie ponoszonych przez 16 lat. Pieniądze na wymianę są, ale będziemy się starali w nowej perspektywie unijnej o kolejne środki” – wskazywał Bolesta.

Źródło: PAP pap logo / nieoddamymiasta.pl /pch24.pl

Oprac. MA

„Nie!” dla zamykania miast – podpisz petycję

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 111 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram