Olbrzymią przewagą głosów Sejm zdecydował o budowie kanału łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Za przekopaniem Mierzei Wiślanej zagłosowało aż 401 posłów. Inwestycja warta 880 mln zł ma zostać zrealizowana do 2022 roku.
Budowa nowego szlaku wodnego – jeśli decyzję Sejmu poprze Senat – ruszy w 2018 roku i będzie finansowana z budżetu państwa. Kanał przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. To pozwoli na wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich. Ten ma służyć rozwojowi nie tylko miasta i wschodniej Polski, ale także Białorusi i Ukrainy.
Wesprzyj nas już teraz!
Pod uwagę brane są cztery lokalizacje przekopu. Ostateczną wersję inwestycji przedstawi firma, która przygotuje dokumentację projektową. Te prace zajmą 18 miesięcy. Kanał pozwoli na lepsze wykorzystanie portu w Elblągu, którego funkcjonowanie dziś w dużej mierze zależy od postawy Federacji Rosyjskiej. Ta zaś limituje dostęp do Zalewu Wiślanego przez Cieśninę Pilawską.
Inwestycja wzbudza niepokoje wśród ekologów, upatrujących w niej zagrożenie dla siedlisk ptaków.
Aktualnie port w Elblągu jest największym portem Zalewu Wiślanego i zarazem najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Jednak dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest obecnie tylko przez Cieśninę Pilawską, nadzorowaną przez Rosjan.
Źródło: tvp.info
MA