Biskup Athanasius Schneider ostrzegł, że dominujące obecnie w Kościele trendy promujące ekumenizm i „nawrócenie ekologiczne” stanowią zagrożenie dla nauczania katolickiego, podważając prawdę, że „istnieje tylko jeden Kościół Boży, a jest nim Kościół katolicki”.
Biskup pomocniczy Astany w Kazachstanie odniósł się do tych kwestii podczas niedawnego wywiadu udzielonego portalowi LifeSiteNews. Wskazał na duchowe niebezpieczeństwa kryjące się za coraz większą liczbą tak zwanych wydarzeń międzyreligijnych, które mogą zasiać ziarno indyferentyzmu.
Biskup ostrzegł także przed retoryką „nawrócenia ekologicznego”. Zachęcił wiernych pragnących zachować pełnię wiary katolickiej do tego, by studiowali jej zasady.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak przypomina portal LSN, Watykan w ostatnich latach jest świadkiem „lawiny wydarzeń ekumenicznych i międzyreligijnych”. Podpisany przez papieża dokument z Abu Zabi (2019 rok) w ocenie katolickiej redakcji z Kanady „wyraźnie wskazuje na międzyreligijną przyszłość, której Franciszek pragnie dla Kościoła”. W deklaracji zawarte jest stwierdzenie mówiące, iż „pluralizm oraz różnorodność religii, koloru skóry, płci, rasy i języka są chciane przez Boga w Jego mądrości, przez którą stworzył istoty ludzkie”.
Podobne wydarzenia popularyzują fałszywą, relatywistyczną koncepcję, zgodnie z którą katolicyzm jest tylko jednym spośród równych sobie wyznań. Jak przestrzega biskup Schneider, tak rozumiany ekumenizm sugeruje, iż „każdy może iść swoją drogą, ale wtedy jest to bardzo niebezpieczne – nie ma stabilnej i niezmiennej prawdy”.
Współczesny ekumenizm, dodał hierarcha, „podważa prawdę, że jest tylko jeden Kościół Boży, a jest nim Kościół katolicki, Kościół Piotrowy, zjednoczony ze Stolicą Apostolską, Stolicą Piotrową – Papieżami”. Co więcej, zwolennicy tak rozumianego ekumenizmu „niosą dalej wiadomość, że wielość religii to dobra sytuacja” – powiedział.
– To nie jest w porządku! To nie jest wolą Bożą. Ponieważ te niekatolickie wspólnoty zawierają obiektywne błędy, które Bóg potępia, których Bóg nie akceptuje – wskazał niemiecki biskup. – To, co jest sprzeczne z wolą Bożą, nie może przynieść błogosławieństwa – dodał.
– Takie gesty lub spotkania międzyreligijne podważają te prawdy i dlatego te działania muszą się zmienić – podkreślił. Jak przypomniał, zadaniem katolików jest świadczenie miłosierdzia wobec niewierzących. Ma ono przejawiać się w tym przypadku m.in. w informowaniu, że trwają oni „w obiektywnym błędzie i że są powołani przez Boga do przyłączenia się do Świętej Matki Kościoła, który jest Kościołem katolickim”.
Biskup Schneider odniósł się również do intensywnej promocji przez Watykan tak zwanego nawrócenia ekologicznego. Sformułowanie to pojawiło się w encyklice Franciszka Laudato Si i jest w ślad za słowami papieża powielane przez wielu ludzi Kościoła.
W ocenie biskupa z Astany, tak silne dążenie do „nawrócenia ekologicznego” często ma w retoryce niektórych duchownych pierwszeństwo przed wezwaniami do nawrócenia moralnego. W ten sposób staje się nadużywaniem terminu „nawrócenie” i sposobem na odwrócenie uwagi od misji Kościoła.
„To bardzo smutne zjawisko, ponieważ tak zwane nawrócenie ekologiczne jest wyrazem czystego naturalizmu. Nie niesie za sobą żadnej nadprzyrodzonej wizji bądź wizja ta jest pusta” – skomentował kanadyjski portal.
– Forsuje się tutaj koncepcję nawrócenia ze względu na doczesne, naturalistyczne cele, aby sprowadzić wizję naszego chrześcijańskiego życia tylko do materializmu – zauważył biskup Schneider. Tym czasem my, ludzie „nie jesteśmy stworzeni dla tej ziemi, Bóg stworzył nas dla nieba”. Pierwszym priorytetem misji Kościoła na ziemi jego Boski Założyciel nie uczynił ekologii, lecz zbawienie dusz – wskazał.
Także postać świętego Franciszka – dodał hierarcha posługujący w Kazachstanie – cytowanego dziś przez zwolenników „działań na rzecz zmiany klimatu”, jest „często nadużywana przez filozofię materialistyczną i naturalistyczną”. A przecież jego zasadniczym posłannictwem było życie Ewangelią.
– Nawrócenie ekologiczne jest nadużyciem samej koncepcji nawrócenia – prostował rozmówca LSN. W rzeczywistości zaś nawrócenie „jest najpierw używane przez Boga w Objawieniu, abyśmy nawrócili się z grzechu. Aby nawrócić się z oddalenia od Boga”.
Źródło: Life Site News
RoM
Wojna Franciszka z Mszą trydencką. Przebieg ostatniej bitwy – i ostateczny cel papieża