Delegaci polskiej konferencji episkopatu spotkali się z reprezentacją ministerstwa edukacji, by przedstawić swój sprzeciw wobec zmian w zasadach organizacji lekcji religii, o jakich jednostronnie zdecydowała Barbara Nowacka. Hierarchowie przekazali swoje obiekcje co do projektu resortu. Jak wskazali duchowni, podobne zmiany wymagają obustronnego porozumienia władzy świeckiej i kościelnej.
Spotkanie odbyło się – jak podała strona kościelna – w środę 9 października. Według biura prasowego KEP, delegacji państwowej podczas spotkania przewodniczyła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer, a kościelnej – przewodniczący Komisji Wychowania KEP bp Wojciech Osial i reprezentujący Kościół grekokatolicki bp Arkadiusz Trochanowski.
PAP poprosiła MEN o komentarz. Rzecznik resortu Piotr Otrębski potwierdził, że w siedzibie resortu odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami Kościołów i związków wyznaniowych.
Wesprzyj nas już teraz!
„Sekretarz stanu Katarzyna Lubnauer przedstawiła propozycje zmiany przepisów zawarte w projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, które 1 października zostało skierowane do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Strona społeczna przedstawiła swoje uwagi do projektu rozporządzenia” – poinformował Otrębski.
Propozycje MEN zakładają zmniejszenie liczby lekcji religii do jednej tygodniowo; lekcje te miałyby się też odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Obecnie nauka religii w publicznych szkołach jest nieobowiązkowa i odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo. Zaproponowane zmiany są w trakcie konsultacji rządowych. Od roku szkolnego 2024/2025 ocena z religii i etyki na świadectwie szkolnym zgodnie z obecnym rozporządzeniem nie będzie też wliczana do średniej ocen rocznych.
„Strona kościelna przedstawiła swój sprzeciw i wątpliwości odnoszące się do projektu zmian w tym rozporządzeniu, zwłaszcza zmniejszenia liczby godzin religii na wszystkich poziomach nauczania szkolnego o połowę, a także rezygnacji z obecnego w rozporządzeniu zapisu konkordatowego, stanowiącego, że lekcje religii odbywają się +w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych+ (art. 12, pkt. 1), przez zastąpienie go sztywną zasadą, że lekcje te będą się odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych” – podkreślił KEP w informacji przekazanej PAP.
Przedstawiciele Episkopatu powtórzyli też swoje wątpliwości wobec wprowadzonej już noweli rozporządzenia MEN, która stanowi, że lekcje religii mogą odbywać się w łączonych grupach złożonych z uczniów na różnych poziomach edukacyjnych. Według strony kościelnej takie rozwiązania zostały podjęte niezgodnie z ustawą o systemie oświaty i będą one utrudniać realizację prawa dostępu do lekcji religii dla uczniów, których rodzice (lub oni sami) tego sobie życzą.
Strona kościelna podkreśliła również, że zgodnie z konkordatem tryb procedowania podobnych zmian wymaga „porozumienia strony państwowej z władzami Kościoła i związków wyznaniowych, a nie tylko konsultacji”.
(PAP)/oprac. FA