Brazylijska Archidiecezja Belo Horizonte opublikowała wytyczne pastoralne na najbliższe pięć lat. Pod hasłem „Projekt ewangelizacji, domagajcie się głosu”, w dziale poświęconym duszpasterstwu rodzin, wprowadzana jest ideologia gender. Rodzina prezentowana jest tam jako konfiguracja, różna od tej jaka wypływa dla niej z natury. Sugeruje się też, że ludzie mogą mieć „tożsamość seksualną”, inną niż ta z jaką się urodzili.
Na cztery paragrafy poświęcone zaangażowaniu pastoralnemu Kościoła Katolickiego w ewangelizację rodzin, dwa propagują teorię gender. Stwierdza się w nich m.in, że „małżeństwo, gdzie kobieta i mężczyzna odnajdują się, zgodnie z łaską Bożą, odpowiada jemu najgłębszemu powołaniu, respektującemu wartości Kościoła i społeczeństwa, ale nie przeszkadza to rozumieć istnienia innych konfiguracji, które znajdują swoje źródła w sytuacjach socjalnych, kulturalnych, ekonomicznych i w różnorodności religii” – piszą biskupi archidiecezji. Relatywizują też małżeństwo sakramentalne.
Wesprzyj nas już teraz!
„Rozumie się, że rodzina jest unią osób w miłości, której siła znajduje się przede wszystkim w zdolności do kochania i nauczania tej miłości, i której różnorodność wzbogaca Kościół” – twierdzi archidiecezja, chcąca powiedzieć, że rodzina definiowana jest przede wszystkim przez miłość, każdą miłość, niezależenie skąd ona płynie i jaka jest.
Tekst apeluje o „prowadzenie akcji pastoralnych zdolnych do dialogu ze wszystkimi rodzinami i przyjmowania ich, w ich różnych konfiguracjach, z respektem i gorliwością, by odczuli realną przynależność do wspólnoty, którą tworzą i świadectwo miłości ich”.
Nie chodzi tylko o rodziny oparte na sakramencie małżeństwa. „Będziemy uważać, by w tej perspektywie włączać także młode małżeństwa, związki, które są bez ślubu, rozwiedzionych, oferując wszystkim tym osobom dobrą służbę powitania i przyjęcia. Będziemy przykładać dużo uwagi, w tej perspektywie, w towarzyszeniu osobom w ich różnych tożsamościach seksualnych (geje, transeksualiści, lesbijki, transwestyci, biesekualiści)” – piszą biskupi
Program archidiecezji powołuje się od czasu do czasu na adhortację Amoris laetitia i na dokumenty Soboru Watykańskiego II widząc w „Kościele naród Boży, Kościół który dialoguje ze społeczeństwem, dystansując się od średniowiecznego eklezjocentryzmu i romanizacji katolicyzmu trydenckiego, zapewniając eklezjologię wspólnoty”.
FLC