14 lutego 2023

Bruksela przyspiesza likwidację samochodów spalinowych. Parlament Europejski zagłosował

(fot. Pixabay)

Na wtorkowym posiedzeniu Parlament Europejski zatwierdził nowe cele redukcji emisji CO2 wytwarzanych przez samochody osobowe i dostawcze. Osiągnięcie zeroemisyjności nie oznacza jednak zastąpienia samochodów z silnikiem spalinowym pojazdami bateryjnymi w stosunku 1:1. Dociśnięcie śruby tradycyjnym „spaliniakom” połączone z faworyzowaniem elektromobilności, ma przede wszystkim drastycznie ograniczyć liczbę nowych pojazdów na rynku.   

Nowe cele redukcji poparło 340 eurodeputowanych, przeciw było 279, a 21 wstrzymało się od głosu. Jak poinformował Parlament Europejski w komunikacie, przepisy torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku. Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla samochodów dostawczych.

Jak przekonuje Jan Huitema z frakcji Odnowić Europę, drastyczne przepisy spowodują „poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań” oraz wyznaczą „kierunki inwestycji” producentom. Dzięki temu ceny samochodów bezemisyjnych i koszty ich eksploatacji rzekomo spadną, a „rynek wtórny szybko się rozwinie”. W ten sposób – jego zdaniem – motoryzacja przyjazna dla środowiska „stanie się dostępna dla wszystkich”.

Wesprzyj nas już teraz!

Dyskusję w PE w mocnych słowach skomentował stały gość programu Prawy Prosty PLUS na PCH24TV, Łukasz Warzecha.

Przepisy nie obejmą producentów o małym wolumenie w roku kalendarzowym (od 1 tys. do 10 tys. nowych samochodów osobowych lub od 1 tys. do 22 tys. nowych samochodów dostawczych), którzy będą mogli zostać zwolnieni z konieczności wypełnienia drastycznych norm.

PE zniesie od 2030 obecny mechanizm zachęt dotyczący pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, związany ze zmniejszeniem limitów emisji CO2. Europarlament przypomniał także, że od 2025 roku co dwa lata Komisja Europejska będzie publikować sprawozdanie, w którym oceni postępy w dążeniu do bezemisyjnego ruchu drogowego.

Po przegłosowaniu tekstu aktu prawnego, aby wejść w życie, będzie on musiał jeszcze zostać zatwierdzony przez Radę Europejską i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Przypomnijmy, od 2035 r. w Unii Europejskiej obowiązywać będzie całkowity zakaz produkcji i sprzedaży samochodów z napędem spalinowym.

Źródło: dorzeczy.pl / własne PCh24.pl

PR

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 556 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram