Żywność w Polsce jest coraz droższa. W maju odnotowano wzrost cen w sklepach spożywczych o 5,7 proc., licząc rok do roku. W kwietniu wzrost wynosił 5,6 proc. Eksperci przekonują, że taki stan będzie się utrzymywał jeszcze długo.
Ceny nadal rosną głównie za sprawą utrzymujących się wysokich kosztów produkcji (energii, paliw, opakowań), logistyki oraz pracy. Na razie nie widać, żeby ceny miały się wkrótce ustabilizować.
Wśród najszybciej drożejących produktów przewodzą produkty tłuszczowe, głównie masło. Za kostkę trzeba zapłacić o 19 proc. więcej niż rok temu. W dalszej kolejności są owoce, za które przyjdzie zapłacić o 13,2 proc. więcej, a następnie używki: kawa, herbata, alkohole, ze średnim wzrostem na poziomie 12,8 proc.
Z badania dla in-Store Media wynika, że najczęstszą reakcją na rosnące ceny jest porównywanie cen produktów. 42 proc. konsumentów deklaruje, że robi to częściej niż w przeszłości. 37 proc. szuka promocji w sklepach, a 34 proc. wybiera tańsze zamienniki znanych marek. Co trzeci Polak korzysta również z kart lojalnościowych i aplikacji sklepowych, licząc na dodatkowe rabaty i korzyści.
Źródło: rp.pl
PR