27 stycznia 2023

Chętnych do wyrzucenia starszych samochodów z miast przybywa. W kolejce Gliwice, Katowice, Toruń i Trójmiasto

(Fot. Michael Movchin / Felix Müller, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons)

Przybywa w Polsce miast planujących utworzenie tzw. stref czystego transportu. Właściciele starszych samochodów będą musieli wymienić je na młodsze lub przesiąść się do komunikacji publicznej – podaje w piątek „Rzeczpospolita”. Po Krakowie, Warszawie i Wrocławiu, do anty-samochodowej koalicji chcą dołączyć Gliwice, Katowice, Toruń i Trójmiasto.

„Posiadacze starych aut mają się czego bać. Szlabany postawią przed nimi nie tylko Kraków i Warszawa, które już podjęły konkretne decyzje o utworzeniu stref czystego transportu” – czytamy w piątkowej „Rz”. Wprowadzenie podobnych ograniczeń planuje od 2025 r. Wrocław.

„Kolejna strefa szykowana jest w Gliwicach, a na podobny krok mogą zdecydować się inne miasta regionu, zwłaszcza Katowice. Prace nad utworzeniem strefy toczą się też w Toruniu, a możliwe, że naciski społeczne skłonią do takiego kroku również władze Trójmiasta” – wylicza „Rz”.

Wesprzyj nas już teraz!

Dziennik przypomina, że do tej pory w Polsce powstała tylko jedna taka strefa, która objęła krakowską dzielnicę Kazimierz. „Jednak po protestach mieszkańców i działających tam firm szybko została zlikwidowana” – podaje. Warto jednak uzupełnić, że próbę ponowiono i podczas kolejnych prac nad krakowską STC, mieszczącą się już na terenie całego miasta, praktycznie pominięto głosy mieszkańców i organizacji społecznych negatywnie oceniających takie zmiany – wybrano drogę szybkich i dość wybiórczych konsultacji, zdominowanych przez aktywistów popierających „zieloną” politykę miasta, co nie odzwierciedlało rzeczywistego nastawienia mieszkańców wobec pomysłów radnych.

„Rzeczpospolita” podaje ponadto, że pod względem implementacji SCT w miastach Polska jest „daleko w tyle za Europą”. Według koalicji organizacji pozarządowych Clean Cities Campaign w 2022 r. na kontynencie funkcjonowało już 320 stref, najwięcej we Włoszech (172), Niemczech (78) i Wielkiej Brytanii (17). Gazeta nie podaje jednak stosunku cen samochodów do średnich zarobków w wymienionych krajach. Nie mówiąc już o zestawieniu tych danych z sytuacją w Polsce. Nic nie wspomina również o możliwościach transportu publicznego do pomieszczenia kolejnych setek tysięcy pasażerów. 

Warto pamiętać, że „zielone” szaleństwo pod hasłem STC może przybierać różnorakie kształty. W Krakowie strefę ustanowiono na terenie całego miasta, w jego administracyjnych granicach, a w przyjętym modelu od roku 2026 w strefie nie będą mogły się poruszać m.in. samochody z silnikiem diesla starsza niż 16 lat (lub spełniające minimum normę Euro5). 

Z kolei Warszawa, gdzie strefa będzie obejmowała rejony centrum miasta, ograniczenia mają być wprowadzane w pięciu fazach. Ostatni etap przewidziano na 2032 rok i wtedy do strefy nie wjadą diesle starsze niż 12 lat (mowa o pojazdach wyprodukowanych od 2020 roku, spełniających normę Euro6d). Obostrzenia dla pojazdów zasilanych benzyną obostrzenia są nieco łagodniejsze.

PAPpap logo / oprac. PR

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(26)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Bez Państwa pomocy nie uratujemy Polski przed planami antykatolickiego rządu! Wesprzyj nas w tej walce!

mamy: 310 141 zł cel: 300 000 zł
103%
wybierz kwotę:
Wspieram