Chińskie marki samochodów biją rekordy sprzedaży wśród Europejczyków. Eksperci przekonują, że tego walca już nikt w UE nie zatrzyma.
Z najnowszego raportu firmy analitycznej Dataforce wynika, że w lutym 2025 roku sprzedaż aut z Państwa Środka wzrosła o 64 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Oznacza to, że do europejskich klientów trafiło już niemal 39 tys. pojazdów chińskich marek.
Największym zainteresowaniem cieszyły się modele wyposażone w układ hybrydowy typu plug-in. Ich sprzedaż w lutym 2025 roku osiągnęła 4744 sztuki, co stanowi wzrost o 321 proc. w porównaniu do lutego 2024 roku. Do najchętniej kupowanych modeli należą BYD Seal U, MG HS czy Jaecoo 7. Podobnie dobrze radzą sobie samochody spalinowe z Państwa Środka. Ich sprzedaż wzrosła o 27 proc., osiągając liczbę 11 798 sprzedanych pojazdów.
Wesprzyj nas już teraz!
Warto zaznaczyć, że zarówno hybrydy typu plug-in, jak i samochody spalinowe nie są objęte unijnymi cłami handlowymi. Sięgające nawe 40 proc. całkowitej ceny samochodu, koszta narzucone na chińskich producentów przez Komisję Europejską, dotyczą wyłącznie samochodów elektrycznych. Mimo obowiązujących ceł, sprzedaż chińskich „elektryków” w Europie wyniosła w tym roku zaledwie o 3,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu.
Europejczycy preferują chińskie marki głównie ze względu na cenę, znacznie niższą niż w przypadku porównywalnych modeli niemieckich czy francuskich. Na cenę samochodu od europejskiego producenta znaczny wpływ mają liczne podatki węglowe, narzucane w procesie dekarbonizacji sektora motoryzacyjnego. Polityka klimatyczna prowadzona przez Brukselę, w połączeniu z ekspansją Chińczyków odpowiadają za największy kryzys europejskiej motoryzacji od lat. W zakładach pracy najwiekszych producentów planowane są łącznie nawet setki tysięcy zwolnień. Kryzys branży motoryzacyjnej, zwłaszcza niemieckiej, negatywnie odbija się zwłaszcza na Polsce, gdzie znajdują się liczne zakłady produkcyjne, dostarczające części do nowych samochodów.
Źródło: interia.pl / własne PCh24.pl
PR