19 lipca 2023 r. Komitet Centralny Komunistycznej Partii Chin (KPCh) i Rada Państwa opublikowały nowy program pobudzania prywatnej przedsiębiorczości. Nosi on tytuł: „Opinie w sprawie wspierania rozwoju i wzrostu gospodarki prywatnej”.
Jak podaje oficjalna agencja prasowa Xinhua, sektor prywatnych przedsiębiorców odprowadza do budżetu państwa 59,6 proc. wszystkich podatków. Wpływy do budżetu generowane przez przedsiębiorców prywatnych urosły od 2012 r. z 48 proc. W ciągu dekady wzrosła liczba prywatnych firm, które w 2022 r. odpowiadały za blisko 51 proc. handlu zagranicznego.
Zaproponowane „Opinie” mają pomóc sektorowi w rozwoju i w zwiększaniu zaufania do niego, w tym samych urzędników partyjnych, podejrzliwie patrzących na dużych przedsiębiorców prywatnych.
Wesprzyj nas już teraz!
Przygotowany dokument ma zoptymalizować otoczenie biznesowe dla sektora prywatnego; wzmocnić praworządność i stworzyć uczciwe oraz równe warunki konkurencji dla sektora prywatnego.
Przewiduje się eliminację barier wejścia na rynek (zakaz stosowania procedur, wymogów administracyjnych takich jak: wypełnianie specjalnych formularzy, licencjonowanie, zatwierdzanie, coroczne i inne kontrole, poświadczenia notarialne, certyfikacje i wszelkie inne środki administracyjne, które mogą utrudnić przedsiębiorcom otwarcie biznesu).
Władza obiecuje zapewnić uczciwą konkurencję poprzez równe traktowanie wszystkich rodzajów przedsiębiorstw o różnych formach własności (państwowe lub niepaństwowe), wzmocnienie egzekucji przepisów antymonopolowych, powstrzymanie się od przyznawania wyznaczonych operatorom biznesowym specjalnych praw franczyzowych lub operacyjnych, ustanowienie „listy negatywnej” zachowań utrudniających uczciwą konkurencję na rynku oraz wyeliminowanie lokalnego protekcjonizmu, podziału rynku i innych polityk utrudniających uczciwą konkurencję.
Władza chce ulepszyć politykę finansową, by ułatwić kredytowanie działalności małych i mikroprzedsiębiorstw prywatnych (mechanizm podziału ryzyka między banki, zakłady ubezpieczeń, maklerów papierów wartościowych i podmioty zabezpieczające). Będzie wspierać prywatne przedsiębiorstwa w uczestnictwie w rynku obligacji, zachęcać do emisji obligacji w przypadku firm „innowacyjnych technologii”, wspierać przez oferty publiczne (IPO) i późniejsze refinansowanie oraz udoskonalać systemy ratingowe dla małych i mikroprzedsiębiorstw.
Partia chce pomóc małym przedsiębiorcom, by szybciej otrzymywali zapłatę za swoje produkty i usługi poprzez wzmocnienie działań egzekucyjnych. Będzie karać za brak płatności lub opóźnienia w płatnościach dla małych i mikroprzedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa państwowe, agencje rządowe, quasi rządowe nie będą mogły tłumaczyć się, że opóźnienia w płatnościach wynikają np. ze zmian personalnych, wewnętrznych procedur, że coś nie zostało zatwierdzone, trwają audyty itp.
Stawia się także na ochronę praw własności prywatnych przedsiębiorstw i przedsiębiorców. Urzędnicy mają powstrzymać się od ingerencji w „normalne spory handlowe”, od „uszczelniania” luk fiskalnych, przejmowania czy zamrażania aktywów przedsiębiorstw poza to, co jest konieczne lub w rozsądnych ramach czasowych, by zminimalizować negatywny wpływ czynności dochodzeniowych na działalność biznesową. Ma także usprawnić procesy odwoławcze oraz zapobiegać błędnym decyzjom i rozstrzygnięciom, szybko je korygować.
Zapowiedziano dalsze zwalczanie korupcji, walkę z defraudacją środków, przekupstwem, sprzeniewierzeniem funduszy. Będzie kompleksowy system audytu wewnętrznego i rachunkowości dla wszystkich oraz więcej szkoleń w tym zakresie.
Ponadto mówi się o wzmocnieniu ochrony praw własności intelektualnej w małych i mikroprzedsiębiorstwach prywatnych, egzekwowaniu odszkodowań za naruszenie praw własności intelektualnej, szybkiej ścieżce rozpatrywania przypadków naruszenia praw własności intelektualnej na drodze sądowej i administracyjnej.
Władze mają „przymykać oko” na drobne naruszenia przedsiębiorców i upraszczać działania egzekucyjne oraz podjąć natychmiastowe działania naprawcze.
Będzie dalsze doskonalenie zasad ładu korporacyjnego i systemów zarządzania przedsiębiorstwem. Mają to jednak być „zachęty”, a nie przymus.
Dużą wagę przywiązuje się do transformacji cyfrowej i technologicznej oraz do inwestowania w centra danych i sieci przemysłowe.
Ponadto Pekin chce, by chińskie firmy znacznie więcej czasu i środków poświęciły na promocję zagranicą i aktywnie uczestniczyły w Inicjatywie Pasa i Szlaku.
Pewne zadanie mają do wykonania media, które powinny kultywować pozytywny wizerunek prywatnych przedsiębiorców, więcej informować o ich sukcesach i zapewnić więcej zrozumienia, tolerancji oraz wskazówek w przypadku niepowodzenia, zwalczać negatywne opinie itp.
Po opublikowaniu „Opinii” Krajowa Komisja ds. Rozwoju i Reform (NDRC) wydała dokument dotyczący zasad wdrażania nowej polityki, by pomóc w szybszej odbudowie sektora prywatnego po tak zwanej pandemii COVID-19.
Narodowe Biuro Statystyczne podaje, że PKB Chin w II kwartale tego roku wzrosło o 6,3 proc. w porównaniu z bardzo niskim poziomem z 2022 r. Jednak w porównaniu z I kwartałem PKB Chin wzrosło zaledwie o 0,8 proc. od kwietnia do czerwca. Poważny spadek odnotował sektor prywatny, co odbija się na poziomie zatrudnienia, zwłaszcza młodych ludzi w wieku od 16 do 24 lat, których stopa bezrobocia osiągnęła w czerwcu rekordowy poziom 21,3 proc.
Zgodnie z polityką rządu centralnego, samorządy mają oferować dodatkowe zachęty dla prywatnego biznesu.
Prawnicy zastanawiają się, w jaki sposób nowa strategia Chin wpłynie na prywatnych przedsiębiorców z zagranicy. Wskazują, że wszystko zależeć będzie od tego, czy Pekinowi uda się wdrożyć strategię, chociaż władze zachowały instrumenty reakcji, które pozwolą na wybiórcze stosowanie nowej strategii w stosunku do podmiotów zagranicznych, jeśli Pekin uzna, że zagrażają one bezpieczeństwu narodowemu, polityce przemysłowej kraju itp.
Źródło: lexology.com
AS