10 lutego 2024

„Chodzę, bo wierzę i chcę”. Sprawdź co jeszcze młodzi mówią o lekcjach religii

(Fot. Andrzej Sidor / Forum)

Chodzę na religię, bo wierzę i chcę – tak w większości odpowiedzieli uczniowie szkół ponadpodstawowych z terenu diecezji tarnowskiej. Wydział Katechetyczny opracował raport na podstawie badania ankietowego. Na temat lekcji religii wypowiedziało się ponad 7300 młodych ludzi.

Dużo było głosów, że religia pozwala rozwiązać wiele problemów duchowych i wnosi do życia młodych ważne wartości. Jeden z uczniów napisał, że religia uratowała go przed samobójstwem. Sugerowano, że lekcje powinny być jeszcze ciekawsze.

Oceniając lekcje religii uczniowie podkreślili, że jest ona potrzebna i ciekawa. Były też negatywne głosy np. że bywa nudna. Ok. 1,5 proc. uczniów stwierdziło, że religia powinna być raz w tygodniu, a 9 proc. że w kościele. Młodzi sugerowali, że na lekcjach nie powinno być kartkówek i odpowiedzi ustnych.

Wesprzyj nas już teraz!

Zadziwiła nas szczerość odpowiedzi młodych osób i pozwoliła określić konkretne wnioski – komentuje ks. dr Andrzej Jasnos dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Tarnowie. Młodzież jasno i klarownie określiła, że uczestniczy w lekcjach religii ze względu na to, że wierzy, deklaruje się ludźmi wierzącymi i że chce chodzić na lekcje religii, mimo pojawiających się przeciwności, np. ustawiania tej lekcji na pierwszej czy ostatniej godzinie.

60 proc. badanych opowiedziało się za wliczaniem oceny z lekcji religii do średniej. Młodzi wskazywali, że ocena stanowi dla nich ważny element informacyjny i motywacyjny, pokazuje trud, jaki uczniowie włożyli w zdobywanie wiadomości i umiejętności.

Zaznaczali też, że na lekcjach religii poszerzają swoją wiedzę z zakresu: historii, sztuki, języka polskiego, bioetyki, moralności, filozofii, wychowania, innych religii, patriotyzmu, muzyki.

Nie bez znaczenia dla młodych jest osoba prowadząca lekcje. Dla większości stanowi ona dla nich punkt odniesienia w doświadczanych trudnościach. Uczniowie podkreślają także, że to właśnie nauczyciele religii inspirują ich i dają możliwość podejmowania działań wolontariackich.

Wyniki raportu zaprezentowano w Kurii Diecezjalnej w Tarnowie podczas spotkania dla przedstawicieli ruchów i stowarzyszeń. Obecna była także nauczycielka religii Bernadetta Petrykowska, która uczy w szkole podstawowej w Czarnej Tarnowskiej. Jest ona jedną z inicjatorek petycji do Minister Edukacji Narodowej o wliczanie oceny z religii/etyki do średniej ocen oraz utrzymanie dotychczasowego wymiaru godzin z tych przedmiotów.

Źródło: KAI

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram