19 stycznia 2024

Cofnięty zakaz wjazdu dla aut spalinowych. Unia stopuje ekologiczną nadgorliwość władz Sztokholmu

(Sztokholm. Fot. John_Nature_Photo/Pixabay)

Decyzja władz stolicy Szwecji o wprowadzeniu w centrum miasta strefy bez samochodów z silnikami na benzynę lub olej napędowy została wstrzymana przez Komisję Europejską. Powodem jest możliwość naruszenia prawa mieszkańców do swobodnego przemieszczania się.

 

W Szwecji pierwsza w tym kraju tzw. strefa ekologiczna 3, dopuszczająca wjazd jedynie pojazdom elektrycznym oraz niskoemisyjnym na gaz, ma zacząć obowiązywać od 31 grudnia 2024 roku na obszarze około 180 tysięcy metrów kwadratowych w ścisłym centrum Sztokholmu. Teoretycznie ograniczenie ma chronić zdrowie ludzi i środowisko, ale według krytyków – opozycji oraz lokalnych przedsiębiorców – wprowadzane jest za szybko, bez analizy skutków dla życia społecznego mieszkańców.

Wesprzyj nas już teraz!

Władze stolicy poinformowały w piątek o otrzymaniu od KE zastrzeżeń. Według członka zarządu miasta ds. transportu Larsa Stroemgrena (Partia Zielonych) decyzja oznacza, że UE chce przyjrzeć się sprawie. Unijni urzędnicy mają dokonać analizy w ciągu 3 miesięcy. – Uważamy, że ostatecznie nie będzie to miało wpływu na wprowadzenie przepisów w życie – podkreślił Stroemgren.

Zieloni wielkodusznie twierdzą, że po wejściu w życie nowych przepisów osoby nieposiadające samochodów elektrycznych wciąż będą mogły dostać się do ścisłego centrum – komunikacją miejską, rowerem lub wynająć auto na prąd.

Jednocześnie Stroemgren w rozmowie z lokalnymi mediami zgodził się, że ewentualny sprzeciw KE może mieć wpływ na podobne uchwały innych miast. Strefę czystego powietrza chce wprowadzić na przykład Goeteborg.

W Sztokholmie Partia Zielonych w ubiegłym roku zamierzała objąć strefą ekologiczną 3 znajdujące się na wyspie Stare Miasto. Jednak po protestach branży turystycznej ostatecznie z tego zamiaru zrezygnowano, likwidując jedynie część miejsc parkingowych.

W Sztokholmie od 2007 roku istnieje system opłat za wjazd do centralnych dzielnic miasta. Został on wprowadzony w wyniku referendum. Fundusze z opłat są przeznaczane na rozwój infrastruktury transportu publicznego.

pap logo

Źródło: PAP

RoM

Warszawa nie chce zostać w tyle. Projekt Strefy Czystego Transportu niczym „komunikacyjny armagedon”

Czas się obudzić – Strefa Czystego Transportu, to tylko początek! Krakowianie wyszli na ulice [RELACJA VIDEO I DUŻO ZDJĘĆ]

SCT kosztowne i uciążliwe, bez jasnego wpływu na jakość powietrza. Ale za to „budzą pozytywne skojarzenia”

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 351 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram